خدمات پلاسمای سرد در خدمت صنعت کفش‌سازی

0
519
آب گریزی از سطح کفش

در حال حاضر ۳ شرکت فناور داخلی با ارائه خدمات پلاسمای سرد و با اصلاح سطح و تغییر در چسبندگی آنها توانستند سطوح آب‌گریز ایجاد کنند که این ویژگی در صنعت کفش‌سازی کاربردی شده است.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از ایسنا، پلاسما دارای کاربردهای مفیدی بوده و در صنایع مختلفی نظیر صنعت خودرو، الکترونیک، پزشکی، نساجی، لوازم‌خانگی و مواد گسترش یافته است و مفیدترین کاربردهای آن در زمینه اصلاح سطح بوده که با هدف تغییر ویژگی‌های سطح برای افزایش یا کاهش توانایی آن در چسبندگی است؛ چرا که هر چه انرژی سطح ماده بیشتر باشد، قابلیت چسبندگی آن نیز بیشتر می‌شود.

بر این اساس یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف تولید سیستم‌های نوین مورد نیاز صنعت، اقدام به ساخت دستگاه پلاسمای سرد صنعتی کرده است که قابلیت آماده‌سازی سطح منسوجات و اعمال پوشش‌های آب‌گریز بر روی آنها را به‌صورت همزمان دارد. منسوجات آب‌گریز در صنایع تولید کفش و البسه می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

پیش از این یکی از شرکت‌های تولیدی کفش برای ایجاد خاصیت آب‌گریزی روی کفش‌های تولید خود از فناوری پلاسمای این شرکت دانش‌بنیان استفاده کرده و توانسته بود با این فناوری کفش‌هایی کاملا آب‌گریز مناسب برای استفاده در محیط‌های خیس و روزهای بارانی تولید کند.

علاوه بر این‌ها یکی دیگر از شرکت‌ها در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات پردازش پلاسمایی سطح از قبیل کرونا تریتمنت و پلاسما گلاید جهت پردازش سطوح طیف وسیعی از مواد برای بهبود ویژگی‌های سطحی از قبیل چسبندگی فعالیت می‌کند. این شرکت به پشتوانه منابع خود، تجربه و سطح بالای دانش فنی، قادر به ارائه سیستم‌های پردازش سطحی برای مرتفع کردن چالش‌های فعلی در صنعت است.

بر اساس اعلام ستاد نانو، همچنین شرکت دیگری نیز در بخش خدمات پردازش با پلاسمای سرد جهت بهبود خواص رنگرزی انواع پارچه‌ها فعالیت دارد. با استفاده از این فناوری، زبری نانومقیاس بر روی سطح الیاف پلیمری باعث افزایش میزان جذب رنگ می‌شود. اگر سطح زبر باشد، ماده چسبنده می‌تواند درون حفره‌ها نفوذ کرده و به‌طور مکانیکی به سطح قفل شود. افزایش آب‌گریزی و بهبود رنگ‌پذیری از جمله مزیت‌های این فناوری است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید