حفظ سلامت کفش با ضربه‌گیرهای تجدیدپذیر

0
1826
یک تولیدکننده موفق به تولید قالب‌های ضربه‌گیر با قابلیت‌های مختلف شده است

اگرچه انتخاب یک پایپوش و کفش مناسب برای محافظت از قلب دوم انسان یعنی پا، مهم و ضروری است، اما محافظت و مراقبت از کفش نیز به همان اندازه اهمیت دارد. کفش از زمانی که تولید می‌شود تا به دست مصرف‌کننده برسد مسیر پرفراز و نشیبی را طی می‌کند. جلوگیری از آسیب‌هایی که ممکن است به شکل و ظاهر کفش وارد شود، توجه به بسته‌بندی آن را دوچندان می‌کند. علاوه بر این، در بخش صادرات کفش نیز نحوه بسته‌بندی، اهمیت ویژه‌ای دارد. به خصوص اینکه سلامت کفش از مبدا تا مقصد صادراتی، نشان دهنده ارزش و اهمیتی است که صنعتگران ایرانی برای تولید کفش قائل هستند. محمدرضا عامری، مدیرعامل شرکت «فنی‌سازان چیره‌دست» و تولیدکننده انواع قالب‌های ضربه‌گیر برای استفاده در صنایع مختلف است. او در گرمسار کارگاه بزرگی برای تولید انوع قالب‌های ضربه‌گیر در اختیار دارد. عامری در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش از ظرفیت‌های این کارگاه برای تولید انواع ضربه‌گیر برای استفاده در صنعت کفش می‌گوید.

در مورد حرفه خود توضیح دهید.
من در زمینه تولید انواع ضربه‌گیرهای مورد استفاده در صنایع مختلف فعالیت می‌کنم. اگر به بسته‌بندی‌‌های لوازم الکترونیکی مانند تلویزیون یا ماکروفر یا هر وسیله دیگری که نیاز به حفاظت بیشتر در بسته‌بندی دارد، دقت کنید، مقواهای محکم و مقاومی را مشاهده می‌کنید که برای جلوگیری از وارد آمدن ضربه به کالای مورد نظر، آن را احاطه کرده است. تا چند سال گذشته از یونولیت به عنوان ضربه‌گیر استفاده می‌شد، اما ما موفق شده‌ایم با بازیافت کارتن‌ها و مقواهای دورریختی، قالب‌‌های ضربه‌گیر جدیدی را در طرح‌ها، اشکال و رنگ‌های مختلف تولید کنیم. مقواهای ضربه‌گیر را اصطلاحا «شانه تخم‌مرغی» نیز می‌گویند چرا که جنس آن شبیه جنس مقواهای بسته‌بندی تخم مرغ است. این قالب‌‌ها بسیار سبک و در عین حال محکم و مقاوم است و قابلیت تغییر به کیفیت‌های مختلف را دارد.


برای تولید قالب‌های ضربه‌گیر چه فرایندی طی می‌شود؟
ابتدا کارتن‌ها و مقواهای بلااستفاده و قابل بازیافت، داخل دستگاهی به نام «گالاندو» ریخته می‌شود. سپس از طریق منبع آب که به دستگاه متصل است،‌ روی کارتن‌ها و مقواها آب ریخته می‌شود تا نرم شود. پس از این مرحله مقواهای آب‌زده،‌ از صافی عبور داده می‌شود تا خمیر یک‌دستی به دست آیند. این خمیر از طریق دستگاه مخصوصی به داخل مخازنی که برای انباشت خمیر تعبیه شده، هدایت می‌‌شود. این مخزن‌ها مجهز به دستگاه‌های همزن‌ است و خمیر در داخل این مخازن دائما هم زده می‌شود تا از ته‌نشین شدن مواد جلوگیری شود. برای تهیه انواع ضربه‌گیر، قالب‌های مخصوص در دستگاه قالب‌زن قرار داده و سپس خمیر به دستگاه قالب‌زن وارد و شکل مورد نظر بر روی خمیر قالب زده می‌شود. پس از این مرحله ضربه‌گیر‌ها داخل کوره گذاشته شده و حدود ۴۵ دقیقه در معرض حرارت قرار می‌گیرند تا کاملا خشک شوند. در مرحله آخر و پس از اینکه قالب از کوره خارج شد، در دستگاه مخصوصی قرار گرفته تا اتو شود. اتو کردن قالب باعث می شود که ضربه‌گیرها شکل منظم‌تر و مرتب‌تری پیدا کنند. این امکان نیز وجود دارد که در حین تولید قالب‌های ضربه‌گیر،‌ با افزودن رزین به ترکیب مواد، قالب‌های سفت‌ و محکم‌تری تولید کرد.
کاربرد قالب‌های ضربه‌گیر در صنعت کفش چگونه است؟
یکی از صنایع مهمی که می‌‌تواند از این قالب‌ها استفاده کند، صنعت کفش است. این قالب‌ها قابلیت بازیافت و بازگشت به طبیعت را دارند و سازگار با محیط زیست هستند. در حال حاضر کشورهای اروپایی از پذیرش محصولاتی که قالب‌های ضربه‌گیر قابل بازیافت نداشته باشد، اجتناب می‌کنند. بنابراین با توجه به این که این قالب‌ها قابلیت بازیافت دارند می‌‌تواند صادرات محصولات مختلف از جمله کفش را آسان کند. تا چندین سال گذشته، قالب‌هایی که برای نگه‌داشتن ظاهر و زیبایی کفش استفاده می‌شد، از ترکیب یک قالب پلاستیکی و فنر ساخته می‌شد و معمولا گران‌قیمت بود. اما قالب‌های مقواییِ قابل بازیافت، نه تنها بسیار سبک و مقاوم است بلکه با قیمت بسیار ارزان تولید می‌شود و برای صادرات نیز مانعی ایجاد نمی‌کند. قابلیت رنگ‌آمیزی با رنگ‌های مختلف نیز یکی دیگر از وجوه تمایز این قالب‌های ضربه‌گیر است.
در حال حاضر با چه صنایعی همکاری می‌کنید؟
ما در حال حاضر با شرکت‌های بزرگ تولیدکننده محصولات الکترونیک همکاری و بسته به نوع سفارشاتی که دریافت می‌کنیم محصولات مورد نیاز صنایع را تولید می‌کنیم. میزان تولید بستگی به سفارش دریافت‌شده دارد و از ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار قالب تغییر می‌کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید