ثبت بالاترین تورم دهه در پایان 1400

0
333
ثبت بالاترین تورم دهه در پایان ۱۴۰۰

تورم در پایان اسفند ۱۴۰۰ به بی سابقه ترین حد خود در دهه ۹۰ رسید. نرخ تورم کل کشور در پایان سال ۱۴۰۰ به ۴۰.۲ درصد رسید تا مردم ایران قرن ۱۴ را با یکی از بالاترین نرخ های تورم در سال های اخیر سپری کنند.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از دنیای اقتصاد، سرعت تورم ماهانه در کالاهای خوراکی در پایان اسفند ماه روندی کاهشی داشته است. این در حالی است که نرخ تورم پوشاک و کفش هم چنان در سطح بالایی قرار داشته است.

شاخص قیمت مصرف کننده در کالاهای خوراکی و غیرخوراکی را می توان در مقایسه با موقعیت مشابه خود در هر مقطع مورد ارزیابی قرار داد.

تورم سال 1400 به 40.2 درصد رسیده که قله تورم در یک دهه اخیر به شمار می آید. سرعت تورم ماهانه در کالاهای خوراکی در پایان اسفند ماه روندی کاهشی داشته است. این در حالی است که نرخ تورم پوشاک و کفش هم چنان در سطح بالایی قرار داشته است.

تورم بی سابقه در دهه 90

تورم در پایان اسفند ۱۴۰۰ به بی سابقه ترین حد خود در دهه ۹۰ رسید. نرخ تورم کل کشور در پایان سال ۱۴۰۰ به ۴۰.۲ درصد رسید تا مردم ایران قرن ۱۴ را با یکی از بالاترین نرخ های تورم در سال های اخیر سپری کنند. نرخ تورم شهری در پایان سال ۳۹.۷ درصد اعلام شده و نرخ تورم روستائیان ۴۲.۸ درصد برآورد شده است. با این حساب روستائیان بیش از خانوارهای شهری بار تورمی را به دوش کشیده اند. به نظر می رسد دلیل چنین اتفاقی افزایش قیمت کالاهای ضروری و اساسی در سال گذشته بوده است. البته گزارش مرکز آمار نشان می دهد تورم ماهانه شاخص قیمت کالاهای خوراکی و غیر خوراکی ایران در اسفند ماه به ۱.۳ درصد رسیده که نسبت به ماه گذشته کاهشی ۰.۹ واحد درصدی داشته است.

تورم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید