توليدکنندگان کفش نياز به نقدينگي دارند

0
327
رسول شجری رئیس اتحادیه کفش دست دور تهران
رسول شجری رئیس اتحادیه کفش دست دور تهران

بعد از 3 ماه تعطيلي براي ادامه توليد توليدکنندگان کفش نياز به نقدينگي دارند تا بتوانند کسب و کار خود را راه اندازي کنند و به دليل کمبود نقدينگي اگر توليدکنندگان بتوانند کارگران خود را حفظ کنند کار بسيار بزرگي را انجام داده‌اند. 

اواخر ارديبهشت ماه به اتحاديه صنف کفاشان دست دوز تهران رفتيم تا بعد از حدود دو ماه، از فعاليت‌هاي اتحاديه در زمينه مشکلات ايجاد شده در زمان شيوع بيماري کرونا و فعاليت‌هاي اتحاديه جويا شويم. گفت و گوي اخبار صنعت چرم و کفش با رسول شجري رئيس اتحاديه کفاشان دست دوز تهران را در ادامه مي‌خوانيد.

رسول شجري در ابتدا به مشکلاتي که صنعت کفش در سال 1398 با آن دست به گريبان بود از جمله نوسانات قيمت ارز و کمبود مواداوليه اشاره کرد و افزود: واحدهاي فعال در حال تطبيق دادن خود با شرايط بودند که مسئله گراني بنزين و بعد از آن کرونا باعث شد که آسيب جدي ببينند. از دهم اسفندماه سفارشات واحدهاي توليدي قطع شد و آنهايي هم که سفارش داده بودند، سفارشاتشان را تحويل نگرفتند در نتيجه دوستان با مشکلات زيادي روبرو شدند.

در اسفند ماه مصوب شد که فروشگاه‌ها نيز کلا تعطيل شوند البته حتي قبل از آن هم مغازه‌ها اصلا فروشي نداشتند. اين امر سبب شد تا توليدکننده بسيار متضرر شود و اين زنجيره توليد را به هم ريخت.

اولين جلسه اتحاديه در نهم فروردين برگزار شد و ما چندين طرح را پيشنهاد داديم که دولت در اين زمينه‌ها به صنعت کمک کند. در مورد بيمه و ماليات هم مسائلي مطرح شد و ما پيگيري کرديم.

در حال حاضر دولت بايد به عنوان سرپرست از شرايط بانک‌ها و اهرم‌هاي کمکي خود استفاده کند تا توليدکنندگان بتوانند به فعاليت خود ادامه دهند، زيرا بيکاري کارگران به مراتب از بي‌پولي آن‌ها خطرناک‌تر است. توليدکنندگان کفش هم بعد از 3 ماه تعطيلي براي ادامه توليد نياز به نقدينگي دارند تا بتوانند کسب و کار خود را راه اندازي کنند و به دليل کمبود نقدينگي اگر توليدکنندگان بتوانند کارگران خود را حفظ کنند کار بسيار بزرگي را انجام داده‌اند. 

ما اميدواريم که دولت يا با صادرات کفش و يا با ارائه کمک‌هايي راهکاري بينديشد تا توليدکنندگان بتوانند هزينه مواد اوليه و هزينه جابجايي خود را تقبل کرده و به فعاليت خود ادامه دهند. زيرا توليدکنندگان کفش در سال گذشته مشکلات فراواني داشتند و بيماري کرونا مشکلات جديدي را براي آنها به وجود آورد.

در حال حاضر هيچ زمينه‌اي براي صادرات کفش وجود ندارد، اما اميدواريم که صادرات صورت گيرد، زيرا تنها در اين صورت است که مي‌توان زيان توليدکنندگان را جبران کرد. البته به دليل فشارهاي حاصل از تورم بر مردم نمي‌توان از آنها توقع خريد و کمک به رونق بازار داشت.

شجري در ادامه افزود: اگر از همان ابتدا به نظر کارشناسان و اتحاديه‎ها عمل مي‎شد شايد بخش بزرگي از مشکلات فعلي وجود نداشت. براي مثال؛ در مسئله مربوط به چک‌هاي برگشتي اگر اين مسئله به صورت غيرعلني و از طريق ابلاغيه به بانک‌ها اتفاق مي‌افتاد، شايد مسائل راحت‌تر حل مي‌گشت اما متاسفانه اين اتفاق رخ نداد. درحال مذاکره هستيم تا بتوانيم هرچه زودتر مشکلات توليدکنندگان را حل کنيم.

رئيس اتحاديه کفاشان دست دوز تهران در مورد برگزاري نمايشگاه امپکس در سال جديد گفت: اگر از نظر ستاد مقابله با کرونا مشکلي نداشته باشد ما نمايشگاه را برگزار خواهيم کرد. نمايشگاه امپکس متعلق به صنعت است و ستاد امپکس نيز که متشکل از تشکل‌ها و اتحاديه‌ها است قطعا براي برگزاري اين نمايشگاه برنامه‌ريزي‌هايي را خواهد کرد و مجري برگزار کننده نمايشگاه را نيز معرفي خواهد کرد.

از طرفي ديگر ستاد امپکس در دوران کرونا مصوب کردند تا به اعضاي صنف کفاش که شرايط سختي داشتند خدماتي ارائه شود. 400 بسته فراهم شد که مايحتاج آنها را شامل مي شد و به نام امپکس توزيع گرديد و هزينه‌هاي آن از برگزاري نمايشگاه در سال 97 و 98 پرداخت شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید