تنها به خودمان متکی باشیم

0
606
لیدا سلماسی

سودای کارآفرینی بانوی صنعتگر برای زنان سرپرست خانوار

لیدا سلماسی از جمله بانوان فعال در صنعت کیف‌سازی است که علیرغم اینکه تحصیلکرده رشته روابط بین‌الملل است کارش را 11 سال قبل با ساخت دستبندهای چرمی آغاز کرده است و پس از گذراندن دوره مهارت در سازمان فنی‌حرفه‌ای و گواهی اساتید ترکیه برای کسب و کار حال در حرفه ساخت کیف مشغول است. وی که در طول مدت فعالیت خود از سوی هیچ سازمان یا نهادی حمایت نشده است حال تلاش دارد با قوی کردن خود زمینه‌ای بسازد تا بتواند با ارائه آموزش‌های لازم، فضا را برای حضور بانوان به خصوص بانوان سرپرست خانوار در کارگاه و تولیدی‌اش فراهم سازد. تا به این ترتیب گامی در جهت حمایت و توانمندسازی بانوان کشور بردارد. آنچه که در ادامه می‌خوانید حاصل گفتگوی ماهنامه اخبار صنعت چرم و کفش با این بانوی صنعتگر است.

لطفا خودتان را معرفی کنید و در خصوص نحوه ورودتان به صنعت کیف‌سازی توضیحاتی بفرمایید.
لیدا سلماسی هستم، از حدود 11 سال پیش وارد این حرفه شده‌ام. البته شروع کارم با ساخت دستبند چرم بود و بعد به سمت تولید کیف سوق پیدا کردم. در ابتدا کارهایم را در بازار تهران عرضه می‌کردم و بعد از مدتی به کمک دو نیروی خانم که در منزل کار می‌کردند؛ محصولاتی تولید و عرضه می‌کردم. به طوری که در هر مدلی با تیراژ 5 الی 10 هزار عدد در رنگبندی‌های مختلف سفارش می‌گرفتم. در ادامه راه با یک برند مطرح داخلی نیز کار کردم اما وقتی در بازار از کارهای ما بسیار خوب استقبال کردند ترجیح دادم که تنها محصولاتم را به بازار ارائه بدهم. کیف‌سازی را به صورت تخصصی و دست‌دوز شروع کردم و بعد از اینکه مدرک مهارت فنی حرفه‌ای را گرفتم تعداد نیروها را زیادکردم. پس از آن به سمت سراهای محله هدایت شدم و کار آموزش را نیز استارت زدم. تا پیش از این در بازار تهران مکانی اجاره کرده بودم و وسایل را آنجا مستقر کرده بودم. بعد از آن کار را با چرخ ادامه دادم و همچنین شروع به آموزش خصوصی نیز کردم. در حال حاضر نیز دو سال است که در حسینیه سیدالشهدا هستم وعمدتا با بنکداران کار می کنم در حالی که تا پیش از این با مزون‌ها همکاری داشتم.

شما در نمایشگاه شابز نیز حضور داشتید. نحوه حضورتان در این نمایشگاه چگونه بود؟
بله. شابز چندمین نمایشگاهی بود که شرکت می‌کردم و پیش از آن در بازارچه‌های خیریه و نمایشگاه‌های داخلی مثل امپکس، مصلی و نمایشگاه‌های صنایع دستی خارجی هم در بغداد و تونس نیز شرکت کرده بودم. برای نمایشگاه شابز نیز از طریق اتحادیه تعاونی‌های تولیدی و صنایع دستی استان تهران مطلع شدم و در نتیجه شرکت کردم.

چرم و یراق‌آلاتی که استفاده می‌کنید داخلی است یا خارجی؟
یراق‌آلات مورد نظر را غالبا از دوستان یراق فروشی که از چین وارد می‌کنند به صورت مستقیم و گاهی به صورت تکی از بازار سعدی تهیه می‌کنم. چرم مورد نیاز را نیز غالبا از چرمشهر خریداری می‌کنم. البته برخی مشتریان‌مان نیز چرم خودشان را می‌دهند و ما با همان سفارش را انجام می‌دهیم. برخی مواقع نیز از چرم‌های ترکیه استفاده می‌کنیم.

صحبت پایانی…
من معتقدم که بهتر است متکی به هیچکس نباشیم و فقط خدا، و حمایت اطرافیان برای موفقیت کافی است. البته باید در هر کاری استقامت داشت من شخصا سمج هستم و خود باوری عامل اصلی است که تلاش کنم تا به اهدافم برسم. هدفم نیز از اول این بود که کاری راه‌اندازی کنم که توسط آن بانوان هم مستقل شوند بخصوص بانوانی که به دلیل شرایط خاص باید روی پای خودشان بایستند مثل زنان سرپرست خانوار. به همین دلیل علیرغم اینکه هیچ سازمان یا نهادی از من حمایت نکرد مقاومت کردم و سعی کردم ابتدا خودم را مقاوم کنم تا در ادامه بتوانم از بانوان دیگر حمایت کنم. به عبارت دیگر ایستاده‌ام تا برندم را ثبت کنم و به این هدف برسم که خانم‌ها را حمایت کنم. در این راه همسرم مشوق معنوی من بوده و حمایت کرده که از ایشان نیز تشکر می‌کنم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید