تعطیلی ۷۰ درصد واحد‌های تولیدی در چرم شهر

0
475

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم ایران گفت: در حال حاضر، از تعداد ۱۲۰ واحد تولید چرم در شهرک صنعتی چرم شهر، حدود ۵۰ واحد تولیدی با نصف ظرفیت فعالیت می‌کنند.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش، محمد لاهوتی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما، با بیان اینکه براساس آمار موجود، حدود ۸۵ درصد واحد‌های تولید چرم در شهرک صنعتی چرم شهر مستقر هستند، افزود: در شهرک صنعتی چرم شهر، حدود ۲۱۰ قطعه زمین برای واحد‌های تولیدی چرم در نظر گرفته شده بود، که از این تعداد ۱۲۰ واحد به بهره برداری رسید و وارد چرخه تولید شد، اما هم اکنون, ۵۰ واحد تولیدی در حال فعالیت هستند.

وی اضافه کرد: از ۵۰ واحد فعال نیز، کمتر از ۱۰ واحد تولیدی دارای خطوط کامل تولید چرم هستند که در بخش سالامبور و وت بلو (پوست‌هایی که بعد از سالامبور شدن با استفاده از نمک کروم قلیائی، دباغی شده باشند) فعالیت می‌کنند و دیگر واحد‌ها یا ماشین آلات ندارند و یا با ماشین آلات بسیار فرسوده مشغول به فعالیت هسند. 

لاهوتی به چالش‌هایی که تولید در صنعت چرم را تحت تاثیر قرار داده است اشاره کرد و گفت: چالش‌های صنعت چرم کشور در دو بخش داخلی و خارجی قابل بررسی است که در بخش داخلی، بالا بودن هزینه تولید، نبود شبکه فاضلاب و تصفیه خانه برای واحد‌های تولید دو معضل اصلی این صنعت است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم ایران با بیان اینکه امکان بازسازی، نوسازی و یا ایجاد شبکه‌های جدید فاضلاب توسط واحد‌های تولیدی امکان پذیر نیست، ادامه داد: با توجه به آنکه در قانون، شهرک‌های صنعتی به صاحبان صنایع واگذار شده است، دولت خودش را از زیر بار مسئولیت کنار کشیده و همه مشکلات را بر سر صاحبان صنعت ریخته است؛ این در حالی است که واحد‌های تولیدی مشکلات متعددی با محیط زیست دارند و توان ایجاد شبکه فاضلاب را ندارند؛ به همین دلیل در حال حاضر، موضوع تصفیه خانه به شدت مدیریت شهرک صنعتی چرم شهر تحت فشار قرار داده است.

 وی تامین مواد اولیه وارداتی مورد نیاز این صنعت را به دلیل نوسانات ارزی در دو سال گذشته، چالش صنعت چرم در بخش خارجی عنوان کرد و گفت: از آنجا که در دو سال گذشته به دلیل نوسانات ارزی، واردکنندگان امکان واردات مواد اولیه را نداشتند یا ممنوعیت‌های داخلی اجازه واردات به آن‌ها نمی‌داد، عملاٌ یک رقابت ناسالم به دلیل حجم محدود مواد اولیه وارداتی و بالا رفتن هزینه تولید ایجاد شد.

لاهوتی نبود دانش فنی را دیگر معضل صنعت چرم دانست و افزود: نبود ماشین آلات بروز و مواد اولیه مناسب برای این صنعت، باعث شده دانش فنی مورد نیاز این صنعت نیز به داخل انتقال پیدا نکند.

وی گفت: هم اکنون، اکثر واحد‌های تولیدی چرم نیازمند ماشین آلات به روز، دانش فنی و مواد اولیه مرغوب هستند که متاسفانه در هر کدام از این‌ها به نوعی با کمبود مواجه هستیم/

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید