تشكيل كنفدراسيونی برای حل مشكلات صنعت كفش

0
571
روند صدور مجوز عامل ناامیدی و نارضایتی کارآفرینان

سعيد حياتی، رئيس اتحاديه لوازم جانبی كفش در گفت‌وگو با «اخبار صنعت چرم و كفش» خبر داد:

سعید حیاتیطبق گفته تمامی فعالان صنعت چرم و كفش، سال 1399سال سختی براي اين صنعت بوده و شيوع كرونا در كشور، موجب تعطيلي و توقف خط توليد بسياري از توليدهاي كفش در كشور شده است. اما آنچه باعث شده اين صنعت همچنان روي پاي خود بايستد و با تمام كم و كاستي‌ها به فعاليت خود ادامه دهد، همت و اميدواري فعالان اين صنعت بوده است. آخرين‌ روزهاي سال 98 كه همه‌گيري كرونا آغاز شد، توليدكنندگان كفش كه چشم اميد خود را به بازار شب عيد و فروش توليدات خود دوخته بودند، با تعطيلي مراكز خريد و ممنوعيت ترددهاي شبانه و تاكيد بر عدم ديد و بازديدهاي نوروزي، نتوانستند كالاهاي خود را بفروش رسانده و كسب درآمد كنند.
سعيد حياتي، رئيس اتحاديه لوازم جانبي كفش از وضعيت صنعت كفش در سال 1399، چالش‌ها و مشكلات فعالان اين صنعت و برنامه‌هاي پيش‌رو مي‌گويد كه در ادامه مي‌خوانيد.

سال 1399 را برای صنعت كفش چگونه ارزيابی می‌كنيد؟
متاسفانه در سالي كه گذشت تعدادي از دوستان و همكارانمان‌ را در صنعت كفش به دليل ابتلا به كرونا از دست داديم كه ضايعه بزرگي براي صنعت كفش محسوب مي‌شود. علاوه بر اين، سال گذشته سال بسيار سختي براي فعالان صنعت كفش بود. در آخرين روزهاي سال 98 ما متاسفانه بازار شب عيد را از دست داديم و از آنجايي كه بازار از جنس‌هاي توليد شده با مدل‌هاي جديد و مختلف پر بود،‌ متاسفانه با شيوع كرونا و تعطيلي اصناف، اجناس روي دست بازار ماند. حتي نتوانستيم اجناس بهاره را هم توليد كنيم. از طرف ديگر باتوجه به اينكه ما در زمينه توليد مواد اوليه فعاليت مي‌كنيم، از سوي اتاق اصناف درخواستي مبني بر توليد و ارائه كش ماسك داشتيم كه توانستيم به كمك بسيج اصناف، نياز اتاق اصناف را تامين كنيم. به طور كلي سال 1399 با تمام مشكلات و سختي‌هايي كه داشت گذشت و اميدواريم كه در سال جديد بتوانيم اتفاقات سال گذشته را جبران كنيم.

چه برنامه‌اي براي سال 1400 در نظر داريد؟
حقيقت اين است كه بخش عمده‌اي از مشكلات سال 1399 هنوز حل نشده و نيازمنديم تا همه دست‌اندركاران حوزه صنعت كفش دست به دست هم داده و در سال 1400 چالش‌‌هاي اين صنعت را برطرف كنند. در سال جديد قرار است كنفدراسيوني متشکل از تمام فعالان صنعت كفش از تمام استان‌هاي كشور تشكيل و مشكلات اين صنعت در تمامي بخش‌ها و استان‌ها مطرح و بررسي شود. از طرف ديگر ما با تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به صورت هفتگي جلساتي را برگزار مي‌كنيم و پس از استخراج مشكلات صنعت، با كمك نمايندگان مجلس سعي در رفع آن خواهيم داشت. ناگفته نماند که در حال حاضر و به دلیل تشدید وضعیت کرونا در کشور، تشکیل این کنفدراسیون به زمانی مناسب‌تر موكول شده است. هدف از تشكيل اين كنفدراسيون نيز مطالبه‌گري براي حل مشكلات پيش‌روي صنعتگران صنعت كفش است.

مشكل عمده صنتعگران كفش چيست؟
يكي از اصلي‌ترين چالش‌هاي صنعتگران تامين مواد اوليه است. پيش از نوروز 1400 اعلام شد كه قيمت پی.یو افزايش يافته است. وقتي كه دلايل اين افزايش قيمت بررسي شد، مشخص شد كه توليد روغن MDI كه يكي از مواد اوليه توليد پی.یو است و توسط پتروشيمي كارون و برخي ديگر از دوستان و همكاران توليد مي‌شود، كاهش يافته است. به دنبال این اتفاق ما هشدار داديم كه بازار با كمبود مواجه مي‌شود، اما به هر حال به کمک تعدادي از واردكنندگان و تولیدکنندگان، MDIتامین و در اختیار صنعتگران قرار داده شد. هرچند که کفاف نیاز بازار را نداد.
یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان کفش توقف طولانی مدت مواد اولیه وارداتی در گمرک است. برخی از مواد اولیه این صنعت باید تحت شرایط خاصی نگهداری شود. برای مثال برخی از انواع نخ‌ها به دليل نوع مواد تشكيل دهنده آن،‌ در دماي بالا از بين رفته و تبخير مي‌شود. اين در حالي است كه كانتينر هاي حامل نخ در هواي گرم بندرعباس مدت طولاني در گمرك متوقف مي‌شود و زماني نخ‌ها ترخيص مي‌شود كه در اثر گرما از بين رفته است. قرار بود با راه‌اندازي دريچه فرامرزي،‌ زمان ترخيص كالا از گمرك به حداقل ممكن برسد، اما عملا اتفاقي در اين زمينه رخ نداد. نوسان نرخ ارز هم يكي از مشكلات اساسي صنعت كفش و توليدكنندگان كفش است كه صنعتگران را فلج مي‌كند. موضوع گروه كالايي نيز از ديگر چالش‌هاي دست‌وپاگير صنعتگران این حوزه است که امیدواریم در سال جدید مشکلات صنعت کفش برطرف شود.

آيا نمایشگاه ایران شابز امسال برگزار مي شود؟
در صورت روند كاهشي شيوع كرونا در كشور نمايشگاه برندهای برتر کفش، کیف، کالای ورزشی و مواد اولیه ايران شابز در تابستان 1400 برگزار مي‌شود. در خصوص برگزاري اين نمايشگاه شايد به اين نتيجه برسيم كه از كساني كه در سال گذشته در بخش مواد اوليه شركت كرده‌اند،‌ هزينه‌اي دريافت نشود تا بتوانند با قدرت بيشتري در اين نمايشگاه شركت كنند. البته اين تصميم هنوز قطعي نيست و جاي بررسي دارد.

انتظار شما از فعالان صنعت كفش كشور چيست؟
انتظار داريم كه همه توليدكنندها، كارخانه‌داران، توزيع‌كننده‌ها و توليدكنندگان مواد اوليه، اين روزها بيش از گذشته در كنار هم قرار بگيرند و دست به دست هم داده و مشكلات اين صنعت را شناسايي كنند در جهت حل آن گام بردارند. معتقدم اگر كنار يكديگر نباشيم نمي‌توانيم موانع پيش‌رو را برداريم. ما مي‌خواهيم دوباره به سال‌هاي اوج صنعت كفش برگرديم و اين ميسر نمي‌شود مگر با اتحاد و همدلي همه فعالان صنعت كفش. شايد اين تصور وجود داشته باشد كه شيوع كرونا فاصله زيادي ميان صنعتگران كفش ايجاد كرده است اما بي‌ترديد در همين شرايط هم مي‌تواند با كنار هم قرارگرفتن و همت مضاعف،‌ بر مشكلات اين صنعت فائق آمد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید