بیش از نیم قرن فعالیت تعاونی کفاشان دست دوز تهران

0
1077

در حاشیه برگزاری نمایشگاه امپکس از پیشکسوتان صنعت چرم و کفش به ویژه دو تن از اعضای هیات مدیره تعاونی کفاشان تهران تقدیر و تشکر شد. در غرفه اخبار صنعت چرم و کفش میزبان اعضای هیات مدیره تعاونی کفاشان دست دوز تهران بودیم و گپ و گفتی با این عزیران داشتیم تا از تجربه هایشان برای ما بگویند.

محمد علی نیکپور، رئیس هیات مدیره تعاونی کفاشان دست دوز تهران

محمد علی نیکپور، رئیس هیات مدیره تعاونی کفاشان دست دوز تهران و به قول خودش روستا زاده‌ای از گیلان است، که به واسطه خدمات و تلاش‌هایش در تعاونی کفاشان دست دوز تهران در نمایشگاه امپکس مورد تقدیر قرار گرفته است.
نیکپور از ۱۳۳۹ وارد این شغل شده است و اگر دوره کاری را ۳۰ سال در نظر بگیریم باید گفت که او 2دوره ۳۰ ساله را کار کرده است. وقتی از گیلان به تهران می آید کار را از فروشندگی کفش آغاز می‌کند و هنوز به همین شغل مشغول است.
رئیس هیات مدیره تعاونی کفاشان دست دوز تهران گفت: اگر دوباره متولد شوم، بدون شک همین شغل را انتخاب می‌کنم. چرا که در این شغل با مردم در ارتباط مستقیم هستم. این خود یک دانشگاه است. افکار متفاوت، نظرات مختلف، لبخندها و غصه‌های متفاوت را می‌بینم و تجربه‌های بسیاری به دست می‌آورم.
وی با اشاره به اینکه توقف، ورشکستی است و من توقف را قبول ندارم گفت: در هر کاری که به آن مشغول می‌شویم نباید آن را رها کنیم ‌و باید آن را به تکامل برسانیم. اول فروشنده بودم، بعد تولیدکننده و صادرکننده شدم و به خاطر آشنایی با چند زبان زنده دنیا توانستم ارتباط تجاری با دیگر کشور‌ها برقرار کنم. هم کفش صادر کردم و هم مواد اولیه وارد کردم. این یعنی تکامل یک چرخه و همان‌طور که گفتم باید در هر کاری به تکامل یافتن آن فکر کرد و در این مسیر گام برداشت و تلاش کرد. توقف، ورشکستگی است و من توقف را قبول ندارم. حتی اگر ضرر هم کنیم باید کار کنیم.
نیکپور درباره تعاونی کفاشان دست دوز تهران گفت: این تعاونی از سال‌های دور یار و مددکار کفاشان بوده است. تعدادی کارگر و کارفرمای ماهر در صنف کفش از کار بیکار شدند و ما اشک‌های مردانه‌شان را در غم آبرو پیش همسر و فرزندان دیدیم و می‌بینیم‌. سال‌های سال است که تعاونی‌ها را بهترین چاره برای حمایت از تولید می‌دانیم و خوشبختانه بر خلاف دیگر صنوف، تعاونی کفاشان دست دوز تهران، زنده و به نسبت سر حال‌تر از بقیه تعاونی‌ها است.
پیشکسوتانی که از سال‌ها قبل تعاونی را مدیریت کرده‌اند تا مدیران جوان‌تر که امروز سکاندار تعاونی هستند، همگی با هم کار می‌کنند، می‌گویند و می‌خندند و در زمان مشکلات آستین‌ها را بالا می زنند و دست به دست هم می‌دهند تا باهم باری از دوش کارگر و کارفرمای کفاش بردارند.
این تعاونی در دهه چهل خورشیدی برای پاسخ به نیازهای روز صنف کفاش دست دوز، با حمایت افرادی از پیشکسوتان صنف و در راس آن هیات مدیره وقت و با فروش سهام یک هزار ریالی و جلب مشارکت بیش از سه هزار نفر، پایه گذاری شد. در نهایت شرکت تعاونی در سال 1346 تأسیس و در سال 1347 به شماره ثبت 11944 به ثبت رسید. این تعاونی بیش از نیم قرن است که فعالیت مستمر دارد.

علیرضا اینالو، عضو هیات مدیره تعاونی کفاشان دست دوز تهران


فرد دیگری که از تعاونی کفاشان دست دوز تهران در نمایشگاه امپکس مورد تقدیر قرار گرفت و در غرفه اخبار صنعت چرم و کفش از تجربیات اش برای ما گفت، علیرضا اینانلو بود. علیرضا اینالو، عضو هیات مدیره تعاونی است که نقش بسزایی در کارها و فعالیت های تعاونی دارد.
علیرضا اینانلو در ابتدا گفت و گو با تقدیر از رسانه‌ها گفت: از رسانه‌ها ممنونم که ما را یاری می‌کنند و صنف‌ها را تشویق می‌کنند که به جایگاه بهتری برسند.
این عضو هیات مدیره تعاونی کفاشان دست دوز تهران ادامه داد: ۵۵سال است که جواز کسب این صنف را دارم و شاهد هستم که از قدیمی‌های این صنف به تعداد انگشتان دست باقی مانده‌اند. بسیاری از جوانانی هم که وارد این صنف می‌شوند با تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌های رسانه‌ها جذب این صنف شده‌اند.
اینانلو بیان کرد: زمانی که کار را شروع کردم ۵ تا یک قرانی دستمزد می‌گرفتم. در آن زمان‌ها تهران شهر پاکیزه‌ای نبود و انواع بیماری‌ها در اثر رعایت نکردن بهداشت وجود داشت.‌ در آن زمان بهترین کفش‌ها را تولید می‌کردیم اما در داخل کشور فروش چندانی نداشتیم. با این حال کفش ایرانی در خارج از کشور مورد استقبال قرار می‌گرفت و حتی به عنوان یکی از سوغات‌ ایران شناخته می‌شد. خیلی‌ها که به ایران می‌آمدند چند جفت کفش با خود می‌بردند. اما حالا همه چیز تغییر کرده و همه دنبال کفش خوب هستند.
عضو هیات مدیره تعاونی کفاشان دست دوز تهران گفت: ما این طور این صنف را نگه داشتیم. حیف است که صنف کفاشی از دست برود. الان جوانان به دانشگاه می‌روند و بعد، وارد این صنف می‌شوند. کارگرانی در این صنف داریم که ماهانه ۵ تا ۷ میلیون تومان درآمد دارند. این در حالی است که شاید یک استاد دانشگاه درآمد کمتری داشته باشد. البته این درآمدها به عملکرد خود کارگران بستگی دارد.

 

آشنایی بیشتر با تعاونی کفاشان دست دوز تهران

در دهه چهل خورشیدی و همزمان با پیشرفت صنعت کفش در اروپا و ایجاد تعاونی های تولیدی، در جهت پاسخ به نیازهای روز صنف کفاش دستدوز در کشورمان، افرادی از پیشکسوتان صنف و در راس آن هیات مدیره وقت اتحادیه صنف کفاش تهران نسبت به ایجاد سازمان شرکت تعاونی تهیه و توزیع صنف کفاش اقدام و شخصاً با حضور در کارگاه‌های تولیدی و فروش سهام یک هزار ریالی و جلب مشارکت بیش از سه هزار نفر، شرکت تعاونی را پایه گذاری نمودند.
در نهایت شرکت تعاونی در سال 1346 تأسیس و در سال 1347 با شماره ثبت 11944 به ثبت رسید.
از آن زمان در جهت ایفای نقش و رسالت خود برای ارائه خدمات بهتر به اعضای خود با توزیع عادلانه بر اساس مواد اولیه مورد نیاز فعالیت دارد و برای بهبود شرایط تولید و تولید کنندگان کفش دست دوز تلاش دارد.

اعضای هیات مدیره
مهدی یعقوب‌پور، مدیر عامل
محمد علی نیک‌پور، رئیس هیات مدیره
علی عابدزاده نیشابوری، نایب رئیس هیات مدیره
مرتضی جابری و مرشد سهرابی، منشی و عضو هیات مدیره
علیرضا اینانلو، اکبر گل محمدی میرکوهی، سید جعفر محسنی، عضو هیات مدیره
ناصر محمدی، عضو علی البدل
میر مسعود واعظ علائی؛ رضا حیدری اعلاء و مرتضی شاه‌ابراهیمی، بازرس اصلی
ابوالفضل آژتا ینگجه، بازرس علی البدل

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید