برگزاري مراسم افتتاح دفتر انجمن کفش اصفهان

0
561
اکبر زاهدي، رئيس اتحاديه کفش اصفهان

31 ارديبهشت سال جاري مراسم افتتاح دفتر انجمن کفش اصفهان در شهر قهجاورستان و با حضور فرماندار، رئيس اتحاديه کفش، امام جمعه شهر، مقامات لشگري و کشوري، پيشکسوتان صنف، اعضاي انجمن و بسياري از فعالان صنعت چرم و کفش برگزار شد. گفتني است شهر قهجاورستان در 11 کيلومتري شهر اصفهان واقع شده است و قدمتي 120 ساله در صنعت کفش دارد. آنچه در ادامه مي‌خوانيد گزارشي است از آنچه که در اين مراسم گذشته است.

يک بار ديگر صنعت کفش را در قهجاورستان احيا ميکنيم

مصطفي حسيني، شهردار شهر قهجاورستان در ابتدا مراسم افتتاح دفتر انجمن کفش اصفهان گفت: شهر قهجاورستان در سال 1387 از روستا به شهر تبديل شد و به اين ترتيب  شهرداري در آن تاسيس شد. اين شهر در حال حاضر 12هزار نفر جمعيت دارد و در نزديکي شهر اصفهان است به نوعي نزديکترين شهر به کلانشهر اصفهان محسوب مي‌شود.

حسيني افزود: شهر قهجاورستان از جهت اينکه در قديم الايام پيشينه و شغل مردمش کشاورزي، دامداري، کفاشي و پستايي‌دوزي بوده لذا به مرور زمان استادان به نامي در اين شهر پرورش يافته‌اند و به گفته برخي از اساتيد  و پيشکسوتان، پيشينه کفش در  اين شهر به 120سال پيش برمي‌گردد به طوري که کفش‌هاي درباري نيز زماني توسط کفاشان سخت‌کوش اين شهر توليد مي‌شده است.

وي خاطرنشان کرد: از سوي ديگر شهر قهجاورستان دروازه ورود اسلام به اصفهان است و در آن زمان هم کفاش‌هايي در اينجا بوده‌اند. به همين منظور اين شهر جايگاه خاصي براي انجمن کفش اصفهان دارد و ما قصد داريم با همت دوستان فعال در اين صنعت، اتحاديه کفش اصفهان و مردمي که هنوز عاشقانه در اين صنعت فعاليت دارند، يکبار ديگر صنعت کفش را در اين شهر احيا کنيم. در اين راستا به همت دوستان و حمايت مسئولان قرار است شهرکي در نزديکي اين شهر احداث شود و اميدواريم به اين طريق شهر قهجاورستان به عنوان شهر کفش در استان و حتي کشور معرفي شود.

توانمندي استان اصفهان در توليد کفش مردانه بسيار بالا است

افشين شادي‌مهر، مديرمسئول مجله اخبار صنعت چرم و کفش نيز به عنوان يکي ديگر از سخنرانان گفت: بنده 26 سال است که در رسانه کفش کار مي‌کنم و به خوبي آگاه هستم که کاري که امروز اهالي کفش انجام مي‌دهند کمتر از ايثار نيست چون شرايط به گونه‌اي است که گويا دست‌هايمان را بسته‌اند و در رينگ گذاشته‌اند و مي‌خواهند که با توليدکنندگان خارجي مبارزه کنيم.

شادي‌مهر افزود: با اين وجود و در شرايطي که سال 1398 بسيار وضعيت کار عجيب بود شاهد بوديم که کشورهاي همسايه هجوم آورده بودند تا از ما کفش بگيرند. به گفته يکي از اهالي صنف، مشتريان خارجي همه راضي بودند و ما طي 3ماه به اندازه کل سال فروش کفش داشتيم.

وي با بيان اينکه به آينده اميدوار هستيم افزود: بنده معتقدم که ما 80ميليون نفر نيستيم بلکه 500 ميليون نفر هستيم چرا که بر اساس تجربه‌اي که از حضور در کشورهايي همچون هند داشته‌ام، مي‌دانم که همه خواستار کفش ما هستند و مي‌توانيم در توليد کفش مردانه بسيار قدتمند باشيم.

شادي‌مهر در پايان گفت: به ياد دارم که حاج آقا زاهدي به همراه 8واحد توليدي اصفهاني در تبريز حضور يافتند که اين قدرت صنعت کفش استان اصفهان را نشان مي‌دهد. به اين ترتيب به نظر من استان اصفهان توان بسيار بالايي دارد و خيلي بيشتر از 15ميليون جفت کفش مي‌تواند به بازارهاي‌مان عرضه کند. از سوي ديگر من ايمان دارم که شما مي‌توانيد و توانايي‌اش را داريد که ظرف 2 سال شهرک صنعتي کفش را راه‌اندازي کنيد.

توليد سالانه 15ميليون جفت کفش در استان اصفهان و صادرات به 8 کشور عربي

اکبر زاهدي، رئيس اتحاديه کفش اصفهان نيز به عنوان ديگر سخنران مراسم افتتاح دفتر انجمن کفش اصفهان ضمن تبريک پيشاپيش عيد سعيد فطر گفت: ما امروز تمام مسئولين استان را به اين دليل دعوت کرديم که مقام معظم رهبري امسال را سال جهش توليد ناميده‌اند و ما معتقديم که مسئولين هم بايد يک جهشي داشته باشند. به اين ترتيب از همه مقامات استاني، اهالي صنف و همه رفقا براي اين کار دعوت کرديم که در احداث اين شهرک ما را کمک کنند.

زاهدي در ادامه به ارائه آماري در حوزه کفش پرداخت و گفت: همانطور که مي‌دانيد در کشور ايران سالانه 220ميليون جفت کفش توليد مي‌شود که 15ميليون از آن در استان اصفهان توليد مي‌شود و سرانه مصرف کفش هم سالانه 3 جفت است که بخشي از آن واردات مي‌شود.

وي خاطرنشان کرد: خوشه کفش اصفهان در سال 1372 تشکيل شد و 3 سال بعد نيز تبديل به انجمن شد و در ادامه نيز به همراه دوستان تصميم گرفتيم در شهر قهجاورستان دفتر انجمن کفش را احداث کنيم.

زاهدي افزود: اين شهر داراي 50کارگاه است و شاهد بوديم که زماني که کفش‌هاي ارزان قيمت چيني بازار کشور را مختل کرده بود ما در استان اصفهان به عنوان بزرگترين توليدکننده کفش مصنوعي مردانه در کشور فعال بوديم. در حال حاضر نيز به 8 کشور عربي صادرات داريم.

با احداث شهرک صنعتي اميدواريم درصد بيکاري در اين منطقه به صفر برسد

حجت الاسلام مجيد قاسمي امام جمعه قهجاورستان نيز گفت: اين شهر مسجد جامعي دارد که قدمتش به دوران صدر اسلام برمي‌گردد که ما در حال انجام کاوش‌هايي هستيم تا قبور شهداي لشگر صدر اسلام را در زيرزمين اين مسجد پيدا کنيم.

حجت الاسلام قاسمي افزود: قهجاورستان پيشينه زيادي در صنعت کفش دارد و  دوستان فعال اين صنعت با انتقال دفتر انجمن کفش به اينجا زمينه‌اي را فراهم کرده‌اند که صنعت کفش در اينجا احيا شود. اميدواريم با توجه به موقعيت سوق الجيشي که اين شهر دارد و با توجه به حضور مردمان سختکوش اين شهر، صنعت در اين شهر رشد کند و انشالله پايتخت کفش ايران شود.

وي در پايان گفت: امسال سال جهش توليد است و همه مجموعاتي که در اين نظام فعاليت مي‌کنند برخود واجب مي‌دانند در اين کار همکاري کنند و اعلام آمادگي کرده‌اند. ما از مجموعه کميته امداد نيز براي اشتغال‌زايي مددجويان بخصوص در اين صنعت دعوت به همکاري کرده‌ايم. اميدواريم راه‌اندازي شهرک صنعتي کفش يک رويداد ماندگار و بابرکت براي مردم و جوانان باشد و بجايي برسد که درصد بيکاري در شهر به صفر برسد.

با راهاندازي شهرک کفش، بسياري از کفاشاني که اين حرفه را ترک کردهاند به اين صنعت برميگردند

اکبر مرديها که يکي از فعالان در اتحاديه و انجمن کفش اصفهان است نيز گفت: اميدواريم گامي که برداشته شده گامي موثر باشد. اگرچه مطمئنا احداث اين شهرک در کاهش نرخ بيکاري بسيار مي‌تواند موثر باشد. چون قرار است اين شهرک تبديل به قطب کفش شود.

وي افزود: قهجاورستان منطقه‌اي است که اکثرا در حرفه کفاشي مشغول هستند بنابراين بسيار مستعد است. پس اگر ارگان‌ها و سازمان‌ها کمک کنند قطعا مثمر ثمر خواهد بود.

اين فعال صنعت کفش اصفهان تاکيد کرد: اگر ارگان‌ها و سازمان‌هاي بالادستي همکاري کنند اصفهان پتانسيل لازم را دارد چرا که از قديم در اصفهان توليد کفش بوده است و حرفه کفش از مشاغلي است که در اين شهر ريشه‌دار است. همانطور که مي‌دانيد بسياري از اين حرفه بيرون آمده‌اند بنابراين اگر اين شهرک راه‌اندازي شود و رونق بگيرد قطعا اين عزيزان به صنعت باز مي‌گردند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید