برندهای پوشاک متحد شدند

0
494
برندهای پوشاک و چرم و کفش

قرار است که برندهای پوشاک در قالب یک شورا گرد هم آیند و به عنوان زیرشاخه‌ای از اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران به برندهای پوشاک ایرانی کمک کنند تا در بازار داخلی و خارجی جایگاهی بهتر از آنچه امروز دارند بیابند.
به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش، سه‌شنبه ۱۸ تیر اعضای اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با شکوه‌تر از دوره‌های قبل در طبقه هشتم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گرد هم آمدند و درباره پراهمیت‌ترین موضوع‌های مربوط به این اتحادیه با هم به شور نشستند.
آنها اعضای جدید هیات‌مدیره و بازرس اتحادیه را مشخص کردند و از آغاز فعالیت رسمی شورای‌ عالی برندهای پوشاک ایران خبر دادند. شورایی که هدف اصلی آن آشنا کردن صاحبان کسب ‌و کار پوشاک با مفاهیم استاندارد برندینگ، آموزش و رشد منابع انسانی سازمان است.
شاهین فاطمی کسی بود که در این نشست، از اهمیت شکل‌گیری این شورا در اتحادیه و اهداف و چشم‌انداز آن سخن گفت و تاکید کرد که این شورا هدفی جز توسعه برندهای ایران ندارد.

شاهین فاطمی – مدیرعامل و بنیانگذار چرم درسا

تفاوت کشور‌ها با معیار برند‌ها
شاهین فاطمی در این نشست گفت: آنچه کشورهای جهان را از هم متمایز می‌کند، برند‌های آن کشور‌ها هستند. امروز به بسیاری از کشور‌های جهان نرفته‌ایم و آنها را نمی‌شناسیم اما از طریق برندهای آنها با فرهنگ و تمدن‌شان آشنا هستیم. قدرت این برند‌ها آنچنان در حال افزایش است که در زندگی ما تاثیر می‌گذارد. دنیای آینده شاید دنیای جنگ برند‌ها باشد و اقتصاد دنیا دست این گروه است. در واقع مجموعه‌ای از برند‌ها که به وجود می‌آید، دانش، اقتصاد، ارزش افزوده و اشتغال ایجاد می‌شود.
متاسفانه ما در کشورمان کمتر به این موضوع توجه کرده‌ایم و این امر در حوزه پوشاک نیز دیده می‌شود. واقعیت این است که کشور‌های در حال توسعه وقتی می‌خواهند اقتصادشان را توسعه دهند، پوشاک را یکی از مهم‌ترین صنایع برمی‌شمارند. این صنعت ۳ مزیت ویژه دارد. نخست ارزش اقتصادی آن است؛ پوشاک سرانه مصرف بالایی دارد و اگر بتوانیم آن را تولید کنیم برای کشورمان ارزش اقتصادی دارد. دوم اشتغالزایی پوشاک است؛ صنعت پوشاک، کیف، کفش و صنایع وابسته یکی از اشتغالزا‌ترین صنایع کشور هستند. سومین مزیت توسعه فرهنگ و جلوگیری از تهاجم فرهنگی است. دولت هزینه‌های گزافی را صرف توسعه فرهنگ کرده است و جهان نیز به این موضوع توجه بسیاری دارد.

کاهش نرخ دستمزد تهدیدی با قابلیت تبدیل به فرصت
مدیرعامل و بنیانگذار چرم درسا بیان کرد: خوشحالم که می‌بینم پرداختن به این امر مهم در میان مردم، صنعت و دولت تبدیل به یک امر واجب شده است. در کشوری هستیم که ویژگی‌های مهمی دارد. رابط تمدن شرق و غرب هستیم. از نظر سطح انرژی بیش از ۴ درصد منابع جهان زیر زمین‌های ماست و فقط یک درصد جمعیت جهان را داریم. از نظر حمل‌ونقل یکی از بهترین مکان‌ها را برای صادرات پوشاک داریم و از نظر دستمزد با اتفاق‌هایی که در زمینه نرخ دلار افتاده است و با توجه به اینکه صنعت پوشاک یک صنعت اشتغالزا است، نرخ دستمزد ما نزدیک به کشور‌های خیلی ارزان مانند چین، هند و بنگلادش شده است و این اتفاق با وجود اینکه یک تهدید برای اقتصاد کشور و فرهنگ ماست اما می‌تواند فرصتی برای صنعت پوشاک باشد.

برندها را در ایران توسعه دهیم
شاهین فاطمی در ادامه گفت: با توجه به تمامی موارد یادشده، این الزام دیده شد که باید توجه ویژه‌ای به برند‌سازی پوشاک داشته باشیم. ما بارها به مدیران کل سازمان‌ها و وزیران گفته‌ایم که به جای اینکه به صنایع بالادستی و پایین‌دستی بپردازید به برند‌سازی بپردازید.
در این راستا آذر ماه سال گذشته هیات‌رئیسه اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران از برند‌های پوشاک ایران دعوت کرد و در همان زمان ۴۵ برند پوشاک ثبت‌نام کردند و از بین آنها افرادی برای سیاست‌گذاری این مجموعه آغاز به کار کردند و نام آن را شورای‌عالی برند‌های پوشاک ایران گذاشتند.
ما هدفی جز توسعه، ارتقا، افزایش و بهبود برند‌های ایران نداریم. ما نام آن را «برندهای ایران» می‌گذاریم و نه «برندهای ایرانی» چراکه معتقد هستیم که باید برند در ایران را توسعه دهیم و فقط منظورمان یک برند ایرانی نیست.
از نظر تشکیلاتی شورای سیاست‌گذاری این گروه درحال‌حاضر بر اساس اساسنامه زیر نظر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران فعالیت دارد و در آینده بر اساس صلاحدید هیات مدیره می‌تواند انتخاباتی مستقل داشته باشد. این شورا درحال‌حاضر ۱۰ نشست داشته است.
وی درباره اهدافی که برای این شورا دیده شده است، اینچنین توضیح داد: پژوهش درباره زنجیره توزیع، فروش و برندینگ به عنوان درآمدزا‌ترین و پر ارزش‌افزوده‌ترین بخش یک صنعت از اهداف این شوراست. آموزش در حوزه برندینگ دومین هدف است، چراکه آموزش‌های اندکی انجام شده است. آموزش در حوزه مدیرعاملی، در حوزه مدیر هنری و آموزش در حوزه‌های عملیاتی از برنامه‌هاست. هدف سوم، توسعه کمی برند‌های پوشاک است که به واسطه کمکی که انجمن‌ها و اتحادیه‌ها کرده‌اند درحال‌حاضر تا حدودی جلوی ورود پوشاک قاچاق به ایران گرفته شده و به دلیل افزایش نرخ دلار شرایطی برای تولید فراهم شده است.
از سوی دیگر در سال‌های گذشته میلیون‌ها مترمربع مرکز خرید در کشور ساخته شد که برند‌های ایرانی را نمی‌شناختند یا قبول نداشتند اما در دوره‌ای کوتاه تعدادی از برند‌های ایرانی توانستند در بهترین مراکز خرید حضور یابند. یکی از اهداف مهم شورا این است که با مراکز خرید ارتباط برقرار کند و حضور برندهای ایرانی در این مراکز را افزایش دهد تا با ورود برند‌های خارجی، در انتهای فهرست مراکز خرید قرار نگیرند بلکه در ابتدای این فهرست باشند. هدف بعدی ارتباط با دولت و پیگیری مطالبات برند‌ها از دولت و نهاد‌ها است.
فرهنگ‌سازی برای استفاده از برند‌های ایرانی نیز از اهدافی است که دنبال می‌شود. هدف دیگر رسمیت دادن به برندینگ است. متاسفانه در حوزه دارایی مشهود و نامشهود برند‌های ایران را نمی‌پذیریم و این باعث می‌شود که انگیزه برند‌سازی در کشور ما کمرنگ شود. از این‌رو درنظر داریم برندسازی و برند داشتن را به عنوان یک دارایی مشهود و نامشهود بپذیریم و بقبولانیم.
بر اساس این گزارش در این نشست، انتخابات اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران انجام شد و هیات مدیره و بازرس این اتحادیه انتخاب شدند.
بنا بر اذعان حاضران در این نشست، تعداد افراد حاضر نسبت به دوره‌های پیشین چشمگیر بوده است. این نشست در طبقه هشتم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد و چندین ساعت به طول انجامید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید