بخشی از قوانین نظام صنفی

0
649
قانون

حسن مختاریحسن مختاری

با توجه به بالا رفتن سطح آگاهی کاسبان و نیاز بروز رسانی اطلاعات آنها از کم و کیف ساماندهی صنف، جای خالی مواردی از قوانین پر ارجاع در کتاب قانون نظام صنفی (انتشار سال 1383) و قانون اصلاح شده در سال 1392 در بین فعالان صنف مشهود است.
تعریف‌ها،آیین‌نامه‌ها، قوانین و الحاقیه‌های ارائه شده در این زمینه از ضروریات کسب و کار می‌باشد. اگرچه در کلاس‌های زمان صدور پروانه کسب، اطلاعاتی به متقاضیان داده می‌شود اما اگر این مطالب به طور گزیده و انتخاب شده عرضه گردد، موجب بصیرت بالاتر فعالان و کسبه خواهد شد. درخواست‌ها و توقعات از مجریان در حیطه قوانین و بیلان‌های کاری و مالی و مواردمشابه، همگی در مطالبه آگاهانه شکل گرفته و به پاسخ معقول و مدبرانه دست خواهند یافت. با توجه به اینکه این قوانین و موارد مرتبط همگی از کتاب یاد شده می‌باشند، از ذکر نام ماخذ برای تک تک موارد اجتناب می‌کنیم.
ماده ۵ – اتحادیه صنفی: افراد یک صنف که برای حفظ حقوق و حیثیت شغلی با یکدیگر اشتراک مساعی و معاضدت می‌کنند تشکیل اتحادیه‌ صنفی را می‌دهند. اتحادیه صنفی دارای شخصیت حقوقی است. ‌«صنف» یا «رَسته» انجمنی است که از سوی گروهی از افراد دارای یک حرفه و پیشه تشکیل می‌شود تا از این راه، به بالا بردن سطح کیفی عملکرد واحدها، در کنار تعیین تدابیری برای مقابله با تخلفات و همچنین انجام وظیفه اطلاع‌رسانی درباره اتفاقات حوزه‌های مرتبط با صنف مورد نظر یاری رساند. یکی از ویژگی‌های اساسی بازارها تشکل بازاریان در انجمن‌های صنفی یعنی «اصناف» بوده است.
ماده ۷ – پروانه کسب: اجازه‌ای است که طبق مقررات این قانون به منظور اشتغال به کسب و کار و یا حرفه به فرد یا افراد صنفی برای محل‌مشخص و یا وسیله کسب مشخص داده می‌شود.
ماده 11 بند 2 – هر کس بخواهد به کار و یا حرفه‌ای مشغول گردد قبل از سپردن هر گونه تعهد و یا پرداخت سرقفلی و یا عقد اجاره و یا خرید محل باید به‌اتحادیه مربوط مراجعه و با توجه به مقررات مربوط تقاضای کتبی خود را تسلیم کند، اتحادیه موظف است با رعایت حق تقدم درخواست‌های رسیده، درخواست‌های ماخذه را برای کسب پروانه به ترتیب شماره و تاریخ در دفتر مخصوص ثبت و رسید آن را به متقاضی تسلیم و نظر‌خود را ظرف ۱۵ روز به اتاق اصناف کتباً اعلام دارد، متقاضی مکلف است پس از اعلام موافقت اتاق ظرف ۳ ماه ضمن تسلیم مدارک‌ مربوط در افتتاح محل کار اقدام کند در غیر اینصورت رعایت حق تقدم متقاضی الزامی نخواهد بود.
ماده ۲۰: وظایف و اختیارات اتحادیه عبارت است از:
۱ – اجرای دستورات اتاق اصناف طبق قوانین.
۲ – پرداخت حق عضویت سالانه به اتاق اصناف برای تأمین هزینه‌های عمومی.
۳ – تنظیم بودجه سال بعد و تسلیم آن تا اول بهمن ماه هر سال به اتاق اصناف برای رسیدگی و تصویب.
۴ – تنظیم ترازنامه سالانه و تسلیم آن تا پایان خرداد ماه سال بعد به اتاق اصناف برای رسیدگی و تصویب.
۵ – تدوین آیین‌نامه‌های استخدامی – مالی – اداری – آموزشی – تشکیلاتی و سایر مقررات اختصاصی و ایجاد ضوابط لازم برای صدور پروانه‌صنفی و تعیین انواع پروانه‌ها برای انواع مشاغل و تغییرات لازم در هر یک از آنها به منظور تسلیم به اتاق اصناف جهت رسیدگی و تصویب.
۶ – ایجاد تسهیلات لازم به منظور آموزش عمومی و حرفه‌ای و هنری افراد صنفی مستقلاً یا با کمک سازمان‌های دولتی یا خصوصی و همکاری‌لازم با وزارت کار در تأمین این منظور طبق مقررات مربوط.
۷ – نظارت در اجرای تصمیمات اتاق اصناف درباره ساعات کار و تعطیلات واحدهای صنفی.
۸ – اظهار نظر درباره حدود صنفی نسبت به متقاضیان پروانه‌های جدید.
۹ – تشکیل کمیسیون حل اختلاف صنفی به منظور رسیدگی به اختلافات افراد صنفی.
۱۰ – تشکیل کمیسیون فنی به منظور رسیدگی به شکایات ارباب رجوع و نظارت در حسن انجام کار و رعایت مقررات و اصول کسب‌توسط افراد صنفی.
ماده ۵- اهداف اتحاديه به شرح زير است:
انجام وظايف در حدود قانون و مقررات نظام صنفي، حمايت و حفظ حقوق صنفي اعضا، ايجاد و تحکيم اصول همکاري بين افراد صنفي، تلاش براي بهبود محيط کسب و کارصدور پروانه کسب برای فعالان و بستر سازی حمایت از واحدهای صنفی در تمام عرصه‌ها، تعامل با دستگاه‌هاي دولتي، نهادهاي عمومي غير دولتي و بخش خصوصي در راستاي وظايف و اختيارات خود، همچنين تلاش در راستاي ارتقا کيفي خدمات‌رساني اعضا به مردم و اطلاع‌رساني مناسب رسيدگي به شکايات دريافتي.
عضويت در اتحاديه:
ماده۶- کليه اشخاص حقيقي و حقوقي داراي پروانه کسب با فعاليت‌ هاي مشابه يا همگن با پرداخت حق عضويت سالانه طبق مقررات به عضويت اتحاديه در مي‏آيند. براي هريك از اعضا مطابق الگوي دبيرخانه هيات عالي نظارت كارت عضويت صادر مي‌گردد. در صورت ابطال پروانه کسب مطابق مقررات، عضويت افراد در اتحاديه لغو مي‏گردد.
ارکان اتحاديه
هيات مديره:
ماده ۷-  اعضاي اتحاديه مطابق قانون و مقررات نظام صنفي، از بين خود و با راي مخفي و مستقيم، هيات مديره را براي مدت ۴ سال انتخاب مي‏نمايند. اعضاي مذکور نمي‏توانند بيش از ۲دوره متوالي و يا ۴ دوره متناوب در هيات مديره عضويت داشته باشند.
ماده ۱۰ – وظايف هر يک از اعضاي هيات مديره:
رئيس:
الف) انجام كليه امور اجرائي اتحاديه و اداره جلسات هيات مديره.
ب) شركت در اجلاس اتاق اصناف.
ج) امضاي كليه اسناد و مكاتبات اتحاديه.
د) ارائه گزارش فعاليت و عملکرد اتحاديه به اتاق هر سه ماه يك بار.
هـ) گزارش فعاليت و عملکرد اتحاديه براي اعضاي اتحاديه به صورت سالانه.
ح) پيگيري فعاليت‎هاي توسعه‌‏اي اتحاديه از جمله آموزش، پژوهش، ارتقا و بهره‌‎‏وري و بهبود کسب و کار.
ط) پيگيري برنامه‏‌هاي مدون اتحاديه.
د) ارائه گزارش عملکرد مالي اتحاديه به هيات مديره به صورت ماهانه.

ادامه دارد…

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید