با افزایش قیمت‌ها، تولیدکنندگان آچمز شده‌اند

0
409
با افزایش قیمت‌ها، تولیدکنندگان آچمز شده‌اند

مهدی شمیرانی نايب رئيس اول اتحاديه صنف فروشندگان چرم طبيعي، مصنوعي و لوازم کفش استان تهران و پیشکسوت حوزه چرم از سال ۱۳۶۰ کار خود را در زمینه چرم آغاز کرده است. مهدی شمیرانی در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش با اشاره به موضوع افزایش قیمت‌ها و تورمی تمام‌نشدنی در بازار عنوان کرد: از سال گذشته تاکنون قیمت‌ها با افزایش بسیاری همراه شده‌اند و وضعیت کار، تولید، مواد اولیه، مواد شیمیایی و دستمزد کارگر سبب افزایش هزینه‌ها شده است.
وی در ادامه با اشاره به این موضوع که معمولا قیمت چرم در نیمه نخست سال با افزایش همراه نیست، اظهار کرد: در سال‌جاری شاهد روند افزایشی قیمت‌ها بوده‌ایم، به‌گونه‌ای که در چهار مرحله افزایش قیمت را تجربه کرده‌ایم. با این شرایط تولیدکنندگان آچمز شده‌اند که چگونه روند تولید خود را به پیش ببرند. در این شرایط تولیدکنندگان نمی‌دانند چه کاری انجام بدهند، چراکه قیمت مواد اولیه هفته به هفته در حال تغییر و گران شدن است. قیمت چرم کارخانه نیز به بالای ۸۰ هزار تومان رسیده است. قیمت‌ها در بازار هیچگونه ثباتی ندارند، از این رو تولیدکنندگان همواره سردرگم هستند.
این پیشکسوت حوزه چرم در ادامه یادآور شد: در مجموع پای صحبت هر کسی که می‌نشینید، می‌توانید حق را به او بدهید.
شمیرانی ادامه داد: وضعیت مالیات نیز در کشور بسیار سخت شده است، معافیت‌های مالیاتی نیز چندان چاره‌ساز نیستند. وقتی یک بسته چرم ۸ تا ۱۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرده است، در چنین شرایطی چگونه می‌توان کار کرد.
نايب رئيس اول اتحاديه صنف فروشندگان چرم طبيعي، مصنوعي و لوازم کفش استان تهران در پاسخ به این پرسش که اتحادیه چه کاری برای این امور انجام داده است، گفت: اتحادیه به ویژه آقای حیاتی پاشنه پای خود را بالا کشیده و در تمام امور را پیگیری می‌کند، اما موضوع آن است که مشکلات اقتصادی و ساختاری داریم.
شمیرانی در ادامه با اشاره به فضاسازی بازار عنوان کرد: فضاسازی زیبایی برای بازار انجام شده است. در کل اتحادیه فعالیت‌های قابل توجهی انجام داده و همواره پای کار بوده است.
وی در ادامه افزود: شرایط به گونه‌ای است که تولیدکنندگان با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند و هزینه‌های تولید بسیار افزایش یافته است، در حالی که دست‌اندرکاران می‌توانستند قیمت‌ها را به صورت پلکانی افزایش دهند.

افزایش قیمت‌ها تا پایان سال
نايب رئيس اول اتحاديه صنف فروشندگان چرم طبيعی، مصنوعی و لوازم کفش استان تهران همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا گمان می‌کنید تا پایان سال با افزایش قیمت چرم روبه‌رو باشیم، گفت: بدون شک تا پایان سال صددرصد شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود. البته در کارخانه‌ها جنس موجود است، اما کسی حاضر به عرضه تمامی آنها در بازار نیست، از این رو با رکود در بازار مواجه هستیم و خرید و فروشی انجام نمی‌شود. سابق بر این حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد کفش‌های بچه‌گانه و زنانه از جنس چرم طبیعی بود یا مردانه حدود ۹۷ تا ۹۸ درصد چرم طبیعی بودند. در حال حاضر کفش‌های ریز پا همه تبدیل به چرم مصنوعی و پارچه شده یا زنانه بالای ۶۵ درصد تبدیل به چرم مصنوعی و پارچه شده است. در مردان نیز بالای ۶۰ درصد تبدیل به چرم مصنوعی و پارچه‌ای شده است. در حال حاضر بیشتر کفش‌ها و کیف‌ها به صورت چرم مصنوعی تولید می‌شود.
این پیشکسوت حوزه چرم ادامه داد: در شش ماهه نخست سال مردم بیشتر کفش‌های پارچه‌ای، صندل و دمپایی می‌پوشند. قشر جامعه منهای برخی که در طبقه بالا قرار دارند که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد هستند، دیگر قادر به خرید کفش چرمی طبیعی نیستند.

سخن آخر
شمیرانی در پایان عنوان کرد: من از رسانه شما کمال تشکر را دارم که سبب همفکری، همیاری و در کنار هم بودن ما شده‌اید. ما می‌توانیم چیزهای بسیاری از شما بیاموزیم. در پایان نیز امیدواریم افراد این صنف همیشه برقرار و سلامت باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید