ایران شابز نمایشگاه «برندهای برتر کفش، کیف و کالاهای ورزشی»

0
745
نخستین نمایشگاه بین‌المللی برند‌های برتر کفش، کیف و کالاهای ورزشی به همراه آثار طراحان برتر صنعت پوشاک- ایران شابز

نخستین نمایشگاه بین‌المللی برند‌های برتر کفش، کیف و کالاهای ورزشی به همراه آثار طراحان برتر صنعت پوشاکایران شابز قرار است 5 تا 8 شهریور ماه در مجتمع تجاری ایران مال (تهران) برگزار شود.
به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش، بانیان این نمایشگاه علی اژدرکش، رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی تهران و محسن خردمند رئیس اتحادیه سراجان تهران هستند. به این ترتیب نشستی برای هم اندیشی فعالان تشکل‌های صنفی کشور درباره « نخستین نمایشگاه بین المللی برند‌های برتر کفش، کیف کالاهای ورزشی به همراه آثار طراحان برتر صنعت پوشاک» سوم مرداد همزمان با برگزاری نمایشگاه کیف و کفش تبریز در این شهر برگزار شد تا همه فعالان این صنف در جریان جزئیات این رویداد قرار گیرند و پس از آن تحت عنوان شورای سیاست گذاری این نمایشگاه‌ها را در دور نخست برگزار و در دورهای بعد هدایت و حمایت کنند. شاید که در دوره‌های بعد شهرهای دیگر میزبان برندهای کفش، کیف و کالاهای ورزشی باشند.

نشست نخستین نمایشگاه بین‌المللی برند‌های برتر کفش، کیف و کالاهای ورزشی به همراه آثار طراحان برتر صنعت پوشاک- ایران شابز

تولید داریم اما صنعت نداریم
علی اژدرکش، رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی تهران در این نشست به تشریح ضرورت برگزاری این نمایشگاه و جزئیات و کم و کیف آن پرداخت و گفت: این رویداد را هفته برند‌های کیف و کفش می‌نامیم. ما نیازمند برندسازی برای کیف و کفش، کالاهای ورزشی و پوشاک هستیم. به معنای تخصصی در این صنوف اگرچه خطوط تولید داریم اما صنعت نداریم. این که ما در بهترین شرایط خط تولید خوبی را از ایتالیا یا کشور صاحب صنعت بخریم و به کشورمان بیاوریم و نصب کنیم به معنای این است که کارخانه یا تولیدی ایجاد کرده‌ایم. این صنعت نیست. در کتاب‌های مرجع، تعریف صنعت و تولید از هم متفاوت است. کشوری که صاحب صنعت خودرو است با کشوری که تولید‌کننده خودرو است متفاوت است. کشوری که صاحب صنعت کفش است با کشوری که تولید‌کننده کفش است متفاوت است. پس ما باید به سمت صنعتی شدن حرکت کنیم.

آغازی برای تعامل با دانشگاه
وی افزود: آموزش و پژوهش در ایران از سوی دولت راه اندازی شده است. خود دولتی‌ها می‌گویند که مرکز آموزش و پژوهشی داریم که ۲ هزار و ۵۰۰ نفر هیات علمی دارد و از سال ۸۴ تا ۸۹ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری تجهیزات آن شده است اما در آن بسته شده و خروجی آن صفر است. این در حالی است که آموزش و پژوهش در برخی دیگر از کشورها جدی گرفته می‌شود. به عنوان نمونه در کشور‌های دیگر فروشنده‌های بزرگ کفش (مثل نایک) یا کیف و کفش چرمی در حال طراحی ماشین‌آلات هستند. شاید خودشان این کار را نکنند اما گروه‌های R&D دارند و با قراردادی که با دانشگاه و ماشین‌سازان دارند نیازشان بابت فناوری جدید را رفع می‌کنند. در واقع ماشین‌آلات برای آنها ساخته می‌شود. در بحث بازار فروش هم همین طور است. این زنجیره مدیریت می‌شود و ما هم باید به همین سمت حرکت کنیم. یکی از اتفاقاتی در این دوره ۴ روزه از نمایشگاه می‌افتد در همین رابطه است. ما می‌خواهیم در این هفته سمینارهایی برگزار کنیم. کارگاه آموزشی داشته باشیم. باید بحث تحقیق و توسعه را جدی بگیریم. مجموعه ایران مال هم در طول برگزاری نمایشگاه امکاناتی در این باره در اختیارمان قرار می‌دهد تا اگر کنفرانس، آموزش و کارگاهی هست از این فضا استفاده ‌کنیم. از اینجا شروعی خواهیم داشت تا بتوانیم آموزش عالی را همسو با صنعت کنیم. همه می‌دانیم که در حال حاضر آموزش عالی از صنعت دور است و هر کدام مسیر خود را می‌روند. دانشگاه دکتر تربیت می‌کند، دکتر، کفاش می‌شود، دانشگاه مهندس تربیت می‌کند، اما او بازاری می‌شود. صنعت و دانشگاه و ما ربطی به هم نداریم اما ما می‌خواهیم این دو را همسوکنیم.

مد، می‌سازیم و وارد نمی‌کنیم
رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی تهران در ادامه بیان کرد: همه می‌دانیم که ما نیازمند برند‌سازی هستیم و این برند‌سازی همان نسخه نجات دهنده‌ای است که مجموعه حاکمیت و دولت برای صنوف و صنایع مختلف تجویز می‌کند. تفاوت برند با نام تجاری خیلی زیاد است. برند به مجموعه‌ای می‌گویند و «محصول» تنها بخشی از آن مجموعه است. نام تجاری تنها می‌تواند مخصوص آن محصول باشد اما برند در کنار خدمات در زمان فروش، و خدمات پس از فروش و… تبدیل به مجموعه‌ای می‌شود که مشتری می‌تواند به آن وفادار شود. به عنوان نمونه بسته بندی به برند‌سازی کمک می‌کند.
اژدرکش در مثالی گفت: یکی از سفرای ایران می‌گفت که در ملاقات با مقام‌های مسئول هدیه کوچک ژاپنی‌ها در مقابل فرش ابریشم ایرانی بیشتر جلوه می‌کند. چرا که فرش ابریشم ایرانی با نخ قنادی بسته می‌شود اما مجسمه کوچک ژاپنی‌ها در بسته‌بندی‌های شیک همراه با شناسنامه ارائه می‌شود. در نهایت می‌بینیم که فرش ابریشم ما که شاید چندین برابر آن مجسمه نرخ دارد یک گوشه می‌افتد و وزیر یا مقام مسئول آن کشور دقایق زیادی را صرف باز کردن بسته‌بندی و مطالعه شناسنامه آن مجسمه می‌کند. این است که ما می‌خواهیم از برند‌ها و برند‌سازی حمایت کنیم. برند‌ها هیچ وقت نتوانسته‌اند در نمایشگاه‌ها قد علم کنند و خود را نشان دهند. در حوزه کاری ما تعداد بسیار معدودی برند هستند و بقیه اسم تجاری هستند. اما باید شانه به شانه هم بنشینیم و مشتریان تخصصی و آنها که قرار است شش ماه بعد مصرف‌کننده ما باشند را با محصولات خود آشنا کنیم تا کارمان را بسنجد. این چنین می‌توانیم سمت و سوی بازار مد ایران را در دستان خودمان بگیریم و بتوانیم مد ایرانی و اسلامی را در صنف و صنعت کیف و کفش تزریق کنیم. مد نباید از خارج از مرز‌ها وارد شود و ما تنها کپی‌کننده آن باشیم. ما باید بازارهای جدیدی برای تولید‌کننده ایجاد کنیم. اینجا فقط برند‌ها می‌آیند هیچ محدودیتی برای بازدید ندارد و آنچه داشته ماست در معرض نمایش قرار می‌گیرد.
وی افزود: از مجموع ۱۲ الی ۱۵ هزار متر، ۳ تا ۴ هزار متر برای افرادی که غرفه بزرگ می‌خواهند در نظر گرفته می‌شود تا در کنار هم باشند و بقیه هم در کنار آنها قرار می‌گیرند چرا که همه می‌خواهیم مسیری را طی کنیم و به جلو برویم.

بازدیدکنندگان غیرتخصصی را گرامی می‌داریم
رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی تهران اظهار کرد: هدف ما از برگزاری هفته کفش و کیف این است که مصرف‌کننده را ترغیب کنیم. نمایشگاه‌های پیشین تخصصی بود و به طور مثال اگر فروشنده مواد اولیه به نمایشگاه می‌آمد، کفاشان برای بازدید می‌رفتند و بازدید از این نمایشگاه‌ها برای کسانی که قرار بود آن کفش‌ها را بپوشد مزیتی نداشت. اما در نمایشگاه‌های مد در کشور‌های صاحب این صنعت، مصرف کنندگان و طراحان می‌آیند تا ببینند بازار به کدام سمت می‌رود. فضایی طراحی شده است که مصرف‌کنندگان آنجا بیایند و بتوانند غذایی مناسب بخورند، از کالاها و مغازه‌های دیگر بازدید کنند.

هزینه‌ها را به حداقل رساندیم
اژدرکش گفت: فضا را از ایران مال به طور رایگان گرفتیم و تنها هزینه ۵۵ هزار تومانی به ازای هر متر مربع، به مجری پرداخت می‌شود. نگاه این نمایشگاه کاملا حمایتی است. البته معتقدیم که نمایشگاه هم یک صنعت است و برای این که دوام داشته باشد باید درآمدزایی کند اما فعلا جای این کار نیست و تنها می‌خواهیم از صنف کفش و کیف حمایت کنیم. قرار است تا تبلیغات محیطی و تلویزیونی داشته باشیم. در نهایت طراحان، تولیدکنندگان مواد اولیه، تولید‌کننده محصول نهایی، خریدار عمده و خرد و مصرف کننده در کنار هم قرار می‌گیرند. نمایشگاه از ۵ تا ۸ شهریور در مرکز نمایشگاهی ایران مال و در ۳ سالن برگزار می‌شود. این کار برای نخستین بار در ایران انجام می‌شود و دخل و تصرفی در نمایشگاه‌های تبریز، امپکس تهران و … ندارد.

کفش و کیف مورد توجه دولت هم هست
وی همچنین درباره کارهایی که در حوزه پوشاک در دیگر نهاد‌ها انجام شده است، گفت: دبیرخانه‌ای زیر نظر وزارت ارشاد و فرهنگ‌اسلامی به نام کارگروه مد و پوشاک ایران که دبیر آن آقای قبادی است وجود دارد. معاون وزیر اقتصاد، نماینده اماکن و… در آن عضو هستند، آنها جشنواره‌ای دارند و خیلی رونق گرفته است. آنها طراحان پوشاک را ساماندهی کرده‌اند و نسبت به ۴، ۵ سال پیش نسبت به این موضوع پیشرفت کرده‌اند. در این کارگروه، پوشاک به طور کلی دیده شده است و نسبت به کفش هم کارهایی درباره طراحی انجام داده‌اند. باید با آنها همکاری کنیم.


تبلیغات در رسانه ملی را افزایش دهیم
اژدرکش درباره ضرورت تبلیغات در صدا و سیما نیز تصریح کرد: باید وارد همکاری تبلیغاتی با صدا و سیما شویم. همه جای دنیا قسمت اعظم تبلیغات در حوزه کفش و کیف است اما در ایران تقریبا جای این دست تبلیغات در رسانه ملی خالی است.

باید پیشرفت کنیم
محسن خردمند رئیس اتحادیه سراجان تهران نیز در این نشست گفت: نخستین هدف ما این است که هر کدام به اندازه خودمان پیشرفت کنیم. همه نمایشگاه‌ها جای خود را دارند و این نمایشگاه تداخلی با دیگر نمایشگاه‌ها ندارد. وی ادامه داد: صنعت کیف و کفش از خودرو برای کشور ما مهم تر است. ارزش افزوده بالایی دارد. خودرو مورد حمایت دولت است اما در این صنف خودمان باید از هم حمایت کنیم.
خردمند گفت: هدف ما صادرات کفش و کیف است اما این کار نیازمند هزینه و تلاش است و باید همه در این راستا گام برداریم.
بر اساس این گزارش، دومین نشست شورای سیاستگذاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی برندهای برتر کفش، کیف و کالاهای ورزشی به همراه طراحان برتر صنعت پوشاک نیز در تهران برگزار شد. در این نشست درباره فراخوان و نحوه جانمایی غرفه‌های نمایشگاه تصمیمات لازم گرفته شد. لازم به توضیح است که این دو نشست با حضور اکثریت روسای اتحادیه‌های صنوف وابسته در استان‌های مختلف از جمله تهران، تبریز، همدان و مشهد به رسمیت شناخته شد. در نشست نخست که در تبریز برگزار شد، حضور محمد علی صدیقی نائب رئیس اتاق اصناف تبریز و در نشست دوم که در تهران برگزار شد، حضور علیرضا سلمانی رئیس روابط عمومی اتاق اصناف تهران قابل توجه بود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید