ایران شابز مسیری برای تحقق برندسازی در صنعت چرم و کفش

0
693

نشست هم اندیشی نمایشگاه ایران شابز، در اتاق اصناف تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اخبار صنعت چرم و کفش، نشست هم اندیشی نمایشگاه ایران شابز، با حضور ابراهیم درستی، نایب رئیس اتاق اصناف تهران و علی اژدرکش، رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی و بانی نمایشگاه ایران شابز، محسن خردمند، رئیس اتحادیه سراجان و مرتضی حق پرست، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم ورزشی در اتاق اصناف تهران برگزار شد. نمایشگاه ایران شابز برای دومین بار از تاریخ 24 لغایت 28 دی ماه 98 برگزار خواهد شد.

ابراهیم درستی در ابتدا برگزاری چنین نمایشگاهی در حیطه چرم، کفش و لوازم ورزشی را موجب افتخار این صنعت دانست و اظهار داشت: بخش نمایشگاه در همه صنایع موجب گسترش فعالیت در آن صنعت است. نمایشگاه‌های پیش از این در ایران تنها جنبه فروش داشت، اما ایران شابز فرصتی را برای برندسازی مهیا کرده است. دور دوم نمایشگاه با تلاش دست اندرکاران این صنف، با کیفیت بالاتری برگزار خواهد شد.

دکتر اژدرکش در ادامه به آغاز راه تاکید کرد و گفت: راه‌اندازی نمایشگاه ایران شابز ابتدای راهی است که در نظر داریم. خوشبختانه نمایشگاه ایران شابز در دور اول با حضور 140 شرکت کننده و 110هزار بازدیدکننده، بسیار منحصر بفرد برگزار شد.

رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی ادامه داد: رویکرد نمایشگاه ایران شابز، رویکردی درآمدزا نیست. ایران شابز مسیری است برای گسترش فعالیت تولیدکنندگان. در این دوره نیز اسپانسری قوی خواهیم داشت، زیرا رویکرد ما، رویکردی حمایتی برای این صنعت است. به همین دلیل صنعتگران نگران هزینه ها در این نمایشگاه نباشید.

اژدرکش در خصوص اهداف نمایشگاه ایران شابز بیان کرد: یکی از اهداف مهم شابز، رونق صنعت چرم کشور است. متاسفانه ما به خام فروشی عادت کرده‌ایم. هنر امروز دنیا، آهن صادراتی ما را به ماشین‌آلات لوکس تبدیل کرده و با ارزش افزوده بالا به ما می‌فروشد. شابز به دنبال مسیر اینچنینی است. این صنعت در کشور ما نهادینه و باتجربه است و تحریم پذیر نیست.

وی هدف دیگر ایران شابز را آموزش، پژوهش، تحقیق و توسعه بیان کرد و گفت: تولید به تنهایی تضمین کننده آینده این صنعت نیست. صنعت ما بر اساس نیاز جامعه به مواد اولیه، طراحی و ماشین‌آلات نیازمند است.

رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی اضافه کرد: ایجاد بازارهای جدید از دیگر اهداف ایران شابز است. برای این منظور به پیشرفت در زمینه مواد اولیه، مد و تولید باکیفیت نیاز است. به این ترتیب می‌توانیم ابتدا در منطقه و بعد به صورت بلند مدت در دنیا مطرح شویم.

اژدرکش استمرار این قدم بنیادی را از سوی بانیان نمایشگاه؛ ارائه محصولات باکیفیت در غرفه‌های زیبا از سوی تولیدکنندگان و فروشندگان عنوان کرد.

وی اعتمادسازی در این صنعت را از دیگر اهداف شابز بیان کرد و افزود: نمایشگاه باکیفیت، پتانسیل و عصاره صنعت است. ما در نمایشگاه ایران شابز به دنبال اعتمادسازی هستیم. برگزاری دوره نخست ایران شابز، نگاه مسئولان را به صنعت ما تغییر داد.

رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی واردات را مانع پیشرفت تولید دانست و گفت: شرایط امروز کشور ما واردات را نمی پسندد. من نیز سرمایه‌ام را برای تولید به میان آورده‌ام تا با ارائه کالای خوب و باکیفیت موجبات پیشرفت صنعت کفش را فراهم کنم.

اژدرکش اعتماد مردم به کالای ایرانی را از وظایف خود و همکارانش در این صنعت دانست.

در ادامه این جلسه محسن خردمند، رئیس اتحادیه سراجان گفت: دور نخست نمایشگاه ایران شابز بسیار با کیفیت برگزار شد. ما در راستای برگزاری این نمایشگاه به دنبال رسیدن این صنعت به جایگاه اصلی خود هستیم.

خردمند کالای برخی تولیدکنندگان را در دنیا بی نظیر دانست و بیان کرد: با حضور در نمایشگاه این چنینی، برند ایرانی معرفی خواهد شد. واردات کیف و کفش موجب ضرر این صنعت است.  برای مبارزه با قاچاق، دولت به دنبال گشایش برای واردات است. اما مبارزه با قاچاق راه بهتری را می طلبد.

وی گاها برخی رفتارهای تولیدکنندگان را موجب عدم اعتمادسازی برای صادرات این صنعت عنوان کرد و افزود: ما با ارائه محصولات خود به نحو شایسته، می بایست از جایگاه خود دفاع کنیم.

رئیس اتحادیه سراجان همچنین گفت: دور دوم نمایشگاه ایران شابز با چشم انداز جدیدی برگزار خواهد شد. ما هم شنوای پیشنهادات شما هستیم. همت کنید و به صنعتی که به خودتان تعلق دارد، یاری رسانید.

سپس مرتضی حق پرست، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم ورزشی از حضور شرکت کنندگان در دور نخست نمایشگاه تشکر و بیان کرد: پیش از این تولیدکنندگان صنف ما در نمایشگاه‌های ورزشی شرکت نمی‌کردند مگر در نمایشگاه‌های فیتنس و مکمل‌های ورزشی. اما با حضور در این نمایشگاه و همکاری تولیدکنندگان با مواد اولیه، واردکنندگان با تولیدکنندگان دست به دست هم دادند و از حضور یکدیگر بهره بردند. مد و لباس هم می‌تواند این زنجیره را کامل کند.

وی برگزاری این جلسه را برای شنیدن نقطه نظرات شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه عنوان کرد.

در پایان این نشست، کلیه شرکت‌کنندگان نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را بیان کردند.

اسکندری از کفش جکال بیان کرد: تولید کفش یعنی ارائه محصول نهایی. تنها با مواد اولیه باکیفیت می‌توان سلایق مشتری را برآورده کرد. بازار چین با تنوع و رنگ‌آوری با بازار ما مقابله کرد. به عقیده بنده بازار ما در رقابت با اجناس خارجی شکل می‌گیرد. همچنین با جلوگیری از ورود مواد اولیه، بازار ما هم می‌خوابد. صفر تا صد تولید یک محصول در یک کشور وجود ندارد. اگر کارگاه‌های ما به مواد اولیه باکیفیت دسترسی داشته باشند در برابر کشورهای اروپایی حرفی برای گفتن نیز دارند.

گیوه‌چی در ادامه به معظلات بیمه و ارزش افزوده اشاره کرد. وی خواستار حذف 9 درصد ارزش افزوده از سوی دولت شد. وی همچنین از مشارکت یکطرفه بانک تنها در سود انتقاد کرد و تعطیلی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها را موجب بیکاری افراد و در نتیجه افزایش بزهکاری در سطح جامعه بیان کرد.

گیوه‌چی از تکفروشی برخی غرفه‌ها نیز انتقاد کرد و زیبایی غرفه را ملاک نمایشگاه خوب ندانست بلکه محصول زیبا و باکیفیت را عامل موفقیت یک نمایشگاه عنوان کرد.

حمید خانه‌زر نیز برگزاری نمایشگاه‌های این دست را راه حلی برای دیدار با مسئولین و مطرح کردن مشکلات با آنها عنوان کرد. وی تیم برگزاری ایران شابز را بسیار پیگیر مشکلات این صنعت دانست و حمایت تولیدکننده‌ها از آنها را نیاز ادامه این روند بیان کرد.

خانه زر ثبت نام در نمایشگاه را ضروری خواند و گفت: این ثبت نام یکی از بهترین منابع نمایشگاه پس از آن خواهد شد. وی سبک غرفه سازی در نمایشگاه ایران شابز در دور نخست بسیار مناسب و یکدستی در آن را مانع اتلاف هزینه بیان کرد.

رمضان‌پور، نماینده شرکت ماشین‌سازی نظری ضمن تشکر از برگزارکننده‌های شابز، خواستار توجه و حمایت از ماشین‌آلات داخلی شد.

فرزان مهاجر خواستار ادامه روند و اهداف ایران شابز خارج از حوزه نمایشگاهی شد. وی بیان کرد که با ایجاد یک اتاق فکر خوب می‌توان دانش‌مان را به نحوه عملکرد و خرید و فروش داخلی و خارجی بالا برد.

سعید اورنگ نیز مواد اولیه باکیفیت را مایه تولید محصول باکیفیت عنوان کرد و افزود: باید پیگیر حل مشکلات در خصوص واردات با دولت و گمرک باشیم. متاسفانه گمرک در برخی صنایع کمبود متخصص دارد.

وی همچنین گفت: روزهای نمایشگاه را به آخر هفته موکول نکنیم. در این صورت می‌توان ساعت ورود میهمانان به نمایشگاه را تخصصی‌تر کرد.

ملک‌پور از اتحادیه چرم بیان کرد: بخش خصوصی یعنی جنگیدن با مشکلات. در این راستا به دنبال ایجاد مرکز نوآوری و شکوفایی باشید. پس از نمایشگاه دور هم جمع شوید و با حضور استارت آپ‌ها و طراح‌ها روند رشد این صنعت را فراهم کنید.

احمد فروزان نیز خواستار توجه بیشتر به ماشین‌سازی در نمایشگاه و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای فنی شدن اپراتورهای ماشین‌آلات شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید