ایران تنها کشور تولیدکننده ایزوسیانات در خاورمیانه

0
597
مدیرعامل پتروشیمی کارون- صدیقی زاده

ایزوسیانات ماده اصلی تولید کفش، یخچال،چرم و لوازم خانگی است که با فعالیت پتروشیمی کارون کاملا در داخل تولید می شود. شرکت پتروشیمی کارون تنها شرکت تولیدکننده ایزوسیانات در ایران و اولین تولیدکننده در خاورمیانه است

اخبار صنعت چرم و کفش – علیرضا صدیقی‌زاده مدیرعامل پتروشیمی کارون در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به فعالیت‌های این پتروشیمی گفت: فعالیت اصلی ما تولیدکننده ایزوسیانات است که در صنعت تولید کفش، یخچال، خودرو، ساختمان، رنگ، صنایع پزشکی و لوازم خانگی و چرم مصنوعی کاربرد دارد و هم‌اکنون 1000 نفردر این شرکت فعالیت می‌کنند. 50 درصد تولیدات ما نیاز کل کشور را تامین می‌کند و 50 درصد نیز صادر می‌شود.

صدیقی‌زاده اظهار کرد: مقام معظم رهبری طی یک دستور ویژه اعلام کردند که باید از خام‌فروشی جلوگیری شود . یکی از موارد خام‌فروشی نفت است و حتی مواد پتروشیمی در برخی موارد به عنوان خام‌فروشی شناخته می‌شود و زمانی می‌توان از این خام‌فروشی جلوگیری کرد که این مواد پتروشیمی به مرحله‌ای برسد که تبدیل به تولید کالا بشود.

مدیرعامل پتروشیمی کارون گفت: در پتروشیمی کارون 9 ماده که در سایر شرکتهای پتروشیمی‌ تولید می‌شود و به صورت خام فروخته می‌شود ، تبدیل به محصولی می‌ شود که قابل تبدیل شدن به کالا است.

صدیقی‌زاده با اشاره به اینکه پتروشیمی کارون از سال 1381 فعالیت خود را شروع کرده است، افزود: ما دو خط تولید در بخش محصولات ایزوسیانات داریم. ایزوسیانات ماده مهمی است که حمل و نگهداری آن بسیار سخت است . در کل دنیا در سال حدود 8 میلیون تن ایزوسیانات تولید می‌شود که فقط 9 شرکت در دنیا آن را تولید می‌کند که پتروشیمی کارون یکی از این 9 شرکت است و ما هم‌اکنون به کشورهای اروپایی و آسیایی محصولات خود را صادر می‌کنیم.

وی با اشاره به بحث تحریم و تاثیر آن برروی تولیدات و صادرات گفت: درست است که تحریم وجود دارد و تحریم نیز مشکلاتی ایجاد کرده است اما هیچ کسی نمی‌تواند در دنیا را ببندد و می‌توان راه‌های مختلفی را با تلاش برای فروش کالا و خرید پیدا کرد.

مدیرعامل پتروشیمی کارون ادامه داد: در سال 1396 براساس نیاز کشور حدود 60 میلیون دلار مواد اولیه وارد می‌کردیم تا بتوانیم ایزوسیانات را تولید کنیم و این میزان با تلاش نیروهای داخلی در سال 98 به 9 میلیون دلار رسیده است و حدود 51 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در این بخش صورت گرفته است.

صدیقی‌زاده گفت: امیدواریم در سال 1400 در این بخش دیگر نیازی به واردات نداشته باشیم و جشن خودکفایی این محصول را در داخل کشور بگیریم. همچنین طی برنامه‌ای برای عرضه محصول از واسطه‌سازی جلوگیری کردیم. اینکه مثلا کالایی را به صورت ارزی شرکتی وارد کند و بعد به صورت ریالی بفروشد درست نیست و نقض قرض است و ما از این مسئله جلوگیری کردیم.

وی اظهار کرد: ما دو گونه ایزوسیانات تولید می‌کنیم که به TDI و MDI شناخته می‌شود ، حدود 80 هزار تن ظرفیت تولید این دو گونه است TDI برای تولید محصولاتی همچون تشک، مبلمان و MDI برای تولید محصولاتی همچون زیره کفش، کانکس‌های ساختمانی، یخچال، داشبورد و فرمان ماشین استفاده می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی کارون با اشاره به اینکه مصرف‌کننده محصولات ما کاملا شرکت‌های خصوصی هستند، ادامه داد: قبل از اینکه شرکت پتروشیمی کارون راه‌اندازی شود این مواد اولیه از خارج وارد می‌شد و به طور مثال صنعت کفش وابسته به موادی بود که از خارج وارد کشور می‌شد و اکثر کشورها نیز به دلیل آنکه تولید و نگهداری این محصول سخت است، آن را به راحتی نمی‌فروختند اما خوشبختانه از سال 96 کل نیاز برخی بازارهای داخلی همچون بازار کفش را خودمان از محصولات داخل تامین می‌کنیم.

صدیقی‌زاده گفت: مثلا در حوزه کفش، ما از چین، کره و ژاپن ایزوسیانات وارد می‌کردیم اما امروز با جلوگیری از این واردات فقط در حوزه مواد اولیه در حوزه کفش ما شاهد 80 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی هستیم.

وی اظهار کرد: پتروشیمی کارون ابتدا با سهامداری و همکاری یک شرکت سوئدی آغاز به کار کرد. بعد از ساخت و در حین کار طرف خارجی از ادامه همکاری کنار کشید و علیرغم آنکه کسی تصور نمی‌کرد، این شرکت در شرایط تحریم و با اتکا به توان و نیروی داخلی به بهره‌برداری رسید و حتی با رفتن خارجی‌ها، وضعیت ما بهتر شد زیرا ما متکی به دانش فنی داخلی خودمان شدیم و از جوانان ایرانی استفاده کردیم. زمانی که شرکت‌های خارجی با ما همکاری می‌کردند فقط خط ایزوسیانات TDI با 40 درصد به بهره‌برداری رسیده بود اما امروز با 110 درصد ظرفیت اسمی در کارخانه تست شده است . طرف خارجی در اواسط ساخت خط دوم از همکاری انصراف داد و حتی ما را تشویق می‌کردند که آن را تکمیل نکنیم ولی ما خط دوم را کاملا با اتکای نیروهای داخلی ساختیم و خط دوم نیز با 110 درصد ظرفیت تست شده است.

مدیرعامل پتروشیمی کارون ادامه داد: شرکت پتروشیمی کارون تنها شرکت تولیدکننده ایزوسیانات در ایران و اولین تولیدکننده در خاورمیانه است . در کل خاورمیانه هیچ کارخانه دیگری این محصول را تولید نمی‌کند و امروز کیفیت محصول ما به عنوان یکی از رفرنس‌های قیمتی در دنیا محسوب می‌شود و از لحاظ قیمت و کیفیت کاملا قابل رقابت با اروپا و شرق آسیاست.

صدیقی‌زاده با اشاره به تاثیر شرایط کرونا بر تولید گفت: ما بر اساس ابلاغیه های شرکت هلدینگ خلیج فارس تا کنون هیچ تعدیل نیرویی در این شرایط نداشتیم و پروتکل‌های بهداشتی را نیز رعایت کردیم.

وی اظهار کرد: یکی از محصولاتی که ما به عنوان محصول جانبی حتی قبل از شیوع کرونا تولید می‌کردیم و برای ضدعفونی مورد استفاده قرار می‌دادیم آب ژاول بود که بعد از شیوع کرونا تولید آن را افزایش دادیم و در سطح کشور عرضه کردیم و در خوزستان نیز با تقبل هزینه از سوی شورای راهبردی شرکتهای پتروشیمی منطقه آن را به صورت رایگان عرضه کردیم و در همکاری با ستاد مقابله با کرونا نیز نیازهای آن ستاد را در این بخش برآورده کردیم ضمناً تولید آبژاول در شرکت پتروشیمی کارون  ، روزانه 100 تن است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید