اولین هایپرمارکت مواد اولیه صنعت کفش

0
941
ماشین سازی نظری
هایپر مارکت شرکت ماشین سازی پی یو صنعت نظری

اولین هایپرمارکت مواد اولیه صنعت کفش در کارخانه ماشین سازی پی یو صنعت نظری افتتاح شد.

در دنیای صنعتی امروز هر صنعتی که بتواند مواد اولیه و ماشین آلات را با کیفیت بهتری تهیه کند رشد آن صنعت تسریع می‌گردد و صنعت کفش هم از این قاعده مستثنی نیست. کشور ایتالیا سالهاست که در این زمینه پیش قدم است و ماشین آلات مورد نیاز صنعت چرم و کفش را با بهترین کیفیت و منطبق با فناوری‌های روز در اختیار صنعتگران قرار می‌دهد. در ایران نیز سالهاست که در زمینه ساخت ماشین آلات مورد نیاز صنعت کفش سرمایه‌گذاری شده و پیشرفت‌های خوبی نیز حاصل گردیده است. یکی از تولیدکنندگان ماشین‌آلات کفش ماشینی عقیل نظری است که اقدام به ساخت یکی از بزرگترین کارخانه‌های ماشین‌سازی کفش به نام ماشین سازی نظری در ایران کرده است، به همین مناسبت گفت و گویی با ایشان داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

لطفاً خودتان را معرفی کنید.
عقیل نظری متولد 1343 هستم و در رشته برق و بازرگانی تحصیل کرده‌ام. از سال 1367 با صنعت برق وارد بازار کارشدم و با تولیدکنندگان کفش آشنا شدم. تابلوهای زیادی برای دستگاه‌های زیره PVC ساخته‌ام؛ آن زمان پرس‌های توناژ بالا از قبیل اکستروژن برای تولید مفتول برنجی و مس و آلومینیوم می‌ساختم اما چرخه صنعت مرا به سمت بازار صنعت کفش سوق داد تا با تمام قوا خدمتگزار تولیدکنندگان و صنعت کفش ایران باشم.


در حوزه صنعت کفش چه اقدام‌هایی را انجام داده‌اید و آیا دستگاه خاصی ساخته‌اید؟
سعی کرده‌ام در ساخت ماشین‌آلات تزریقPU نوآوری داشته باشم و خوشبختانه تمام دوستانی که در صنعت کفش فعال هستند شاهد پیشرفت و ترقی مرحله به مرحله شرکت پی یو صنعت نظری بوده‌اند به طوری که هر سال در نمایشگاه‌های مختلف از غرفه ما به امید نوآوری جدید بازدید می‌کنند.
دستگاه تزریق PU از بدو ورود از ایتالیا به ایران حداکثر تا 24 عدد ایستگاه قابلیت داشت اما با تغییراتی که در آنها ایجاد کردم از جمله بلند کردن دکل و تغییر زاویه گردش قابلیت چیدمان 48 ایستگاه بوجود آمد.
بلند کردن دکل معایبی داشت مثل طول زیاد شیلنگ‌ها و کابل‌ها و جاگیری زیاد فضای سالن. این امر ما را بر آن داشت تا دکل دستگاه را در مرکز یونیت و بالای آن قرار دهیم با این کار هم طول شیلنگ‌ها کمتر شد و هم فضای اشغالی بسیار کم شد .این طرح چون برای اولین بار توسط ماشین سازی پی‌یو صنعت نظری طراحی و ساخته شده بود در سازمان ثبت اختراعات نیز به ثبت رسید و پس از این مدل دستگاه روتاری دستی را طراحی و ثبت اختراع نمودم .برای طراحی و ساخت دستگاه روتاری دستی حداقل دو سال زمان صرف کردم و هزینه‌های زیادی را متقبل شدم تا طرحی موفق وبرآورده کننده نیاز تولیدکنندگان باشد که به لطف خداوند متعال این چنین شد. این دستگاه بسیار پیشرفته است و کمک می‌کند تا هزینه‌های تولید را برای تولیدکنندگان پایین بیاورد.
این دستگاه قابلیت چیدمان 70 ایستگاه را دارد و محاسن آن عبارتند از:
پس از اتمام تزریق در ایستگاه آخر دیگر نیاز به شست و شو ندارد و بلافاصله از ایستگاه اول شروع به تزریق می‌کند.
دستگاه بدون توقف به تولید ادامه می‌دهد.
شیلنگ‌ها و کابل‌ها در این دستگاه ثابت است و این امر موجب جلوگیری از شکستگی و قطعی کابل‌ها می‌شود.
مانیتور همراه با اپراتور در حال چرخش و در هر لحظه قابل رویت است.
بابت عدم برگشت دکل در زمان صرفه جویی می‌شود.


آیا این دستگاه ثبت شده و ایده اولیه آن چگونه شکل گرفت؟
بله همان طور که عرض کردم این دستگاه ثبت جهاتی گردیده است و به هیچ عنوان نمونه خارجی ندارد. در رابطه با ایده دستگاه معمولاً استارت آن توسط خود تولیدکنندگان ایجاد می‌شود و معمولا مشتریان نیازهای خود را با ما مطرح می‌کنند و بر اساس نیازهای مشتریان نواقص رفع و ایده‌های جدید طرح می‌گردد.
من معتقدم برای تولیدکنندگان نواقص کار ملموس‌تر است و با انتقال آن به ماشین‌ساز می‌توانند کمک کنند نواقص رفع وایده‌های جدید جهت تسریع و سهولت در کار ایجاد گردد. لذا این شرکت از کلیه انتقادات و پیشنهادات سازنده تولیدکنندگان جهت ارتقا ماشین‌آلات در صنعت کفش استقبال می‌نمایند. و امیدوارم دیگر دوستان ماشین‌ساز نیز چنین اعتقادی داشته باشند و بخواهند به صنعت کفش یاری برسانند و برای این کار فکر و دقت و هزینه صرف کنند تا باعث پیشرفت این صنعت شوند.


شما یک کارخانه با امکانات زیاد در حوزه صنعت کفش ساخته‌اید؛ با چه انگیزه‌ای این کار را انجام داده‌اید؟
فضای کارخانه ماشین سازی نظری 7000 متر مربع است و حدود 5900 متر مربع زیربنا دارد که شامل 4 سالن آهنگری، نقاشی، تراشکاری و مونتاژ می‌باشد و 350 متر مربع نیز انباردارد .بخش اداری و سالن انتظار و همچنین هایپر مارکت بزرگ دارد. در جای قبلی با مشکلات کمبود فضا مواجه بودیم از سوی دیگر شاهد هستیم که صنعت کفش ایران در حال رشد است لذا احساس کردیم که این صنعت نیاز به جایی مطمئن دارد که خدمات پس از فروش کاملی داشته باشد تا تولیدکنندگان از لحاظ تامین قطعات برای دستگاه‌ها و تامین مواد اولیه و حتی لوازم جانبی دستگاه‌ها دغدغه‌ایی نداشته باشند.


عنوان هایپر بر مجموعه گذاشتید، یک فروشگاه مرکزی برای صنعتگران حوزه کفش که تمام ملزومات تولید کفش خود را از اینجا تهیه کنند. بخش اداری و آمفی تئاتر هم به منظور آموزش برای آن در نظر گرفته شده است. افق آینده شما برای شرکت پلی‌یورتان صنعت نواندیش چیست؟
تاسیس اولین هایپرمارکت مواد اولیه صنعت کفش اولین اقدامی بوده است که انجام شد تا جوابگویی نیاز مشتریان باشد چرا که تولیدکنندگان با وجود نبود وقت برای خرید لوازم و قعات خود به این محل مراجعه و اجناس مورد نظر خود را با وقت کمتری سفارش می‌دهند. در هایپر مارکت تولیدکنندگان می‌توانند برای تامین قطعات دستگاه و تامین مواداولیه اعم از مواد پلی‌یورتان، متیلن، سلیکون، روغن DOP ، اسیدDMF ، رنگ و همینطور چرم مصنوعی، ماشین‌آلات جانبی نظیر دورگیر، پرس اتم، کمپرسور و……تهیه کنند. این هایپر درحال گسترده شدن بر اساس کلیه نیازهای صنعت کفش می‌باشد.

لازم به ذکر است این اولین هایپرمارکت مواد اولیه صنعت کفش تنها جهت سودآوری نیست بلکه موضوعی که برای من اهمیت دارد این است که تولیدکنندگان از وجود مرکزی که نیازهای آنها را به صورت یک جا تامین کند، راضی و خوشحال هستند و این خدمتی برای تولیدکننده است. در گام بعدی با توجه به اینکه بسیاری از دوستان با توجه به دلیل رشد روز افزون صنعت کفش به تازگی می‌خواهند وارد این حرفه شوند، با فضایی که در کارخانه قرارداده‌ام در یک محیط آرام در جلسات متعدد با کارشناسان متبحر و زبده وارد مذاکره می‌شوند و از مشاوره‌های تخصصی بهره‌مند خواهند شد.
سالن آمفی تئاتر را نیز برای دوستانی که با دستگاه پی‌یو کارمی‌کنند و دانش خود را براساس تجربه یاد گرفته‌اند و آموزش‌های لازم را نیاموخته‌اند ایجاد کردم که در آینده‌ای نزدیک کلاس‌های تئوری و عملی بگذاریم و طی فراخوان اعلام کنیم هر ماه به20 الی 30 نفر به مدت سی ساعت آموزش‌های لازم وکار با دستگاه را یاد بدهیم. همینطور جهت برگزاری سمینارهای اتحادیه‌های کفش اعلام همکاری و آمادگی می‌نمایم.
در بخش اداری نیز اقدام به ساخت سوئیت کردیم که با توجه به تردد عزیزان از کشورهای همسایه و شهرستان‌ها خدمات رفاهی درخور و شایسته به مشتریان که سرمایه‌های اصلی هستند ایجاد کرده باشیم.


وحرف آخر
آرزوی روزی را دارم که صنعت کفش ایران در بازار جهانی سهم عمده‌ای داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید