اعتراض هزاران کارگر کارخانه‌های کفش کامبوج، پای پلیس را وسط کشید

0
287
اعتراض هزاران کارگر کارخانه‌های کفش کامبوج، پای پلیس را وسط کشید

چند صد نفر روز سه‌شنبه درحالیکه بیش از ۱۰۰۰ کارگر در خارج از کارخانه در منطقه «ساماکی» تجمع کردند و یک جاده را مسدود کردند، با پلیس درگیر شدند.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از خبرگزاری وی. او. دی کامبوج، طی اعتصاب و تجمع هزاران کارگر کفاش کامبوجی برای مدت کوتاهی، سه نماینده اتحادیه‌های کارگری در میان تظاهرات هزاران کارگر کارخانه کفش در شهر «کامپونگ چنانگ» توسط پلیس این کشور دستگیر شدند. سخنگوی پلیس عنوان کرده است که کارگران باید فقط اجازه ارسال نامه داشته باشند نه اعتراض! 

به گفته کارگران و گروه‌های حقوق کارگر کامبوچ، حداقل ۵۶۰۰ کارگر در شرکت «Can Sports Shoe» که تامین کننده محصولات شرکت آدیداس است، از اعتصابی با ۳۵ درخواست حقوقی حمایت کردند که طی چندین سال انباشته شده است. 

آن‌ها گفتند که تنها چند صد نفر روز سه‌شنبه در حالی که بیش از ۱۰۰۰ کارگر در خارج از کارخانه در منطقه «ساماکی» تجمع کردند و یک جاده را مسدود کردند، با پلیس درگیر شدند. 

معاون رئیس پلیس استان «ساماکی» گفته است که سه رهبر اتحادیه دستگیر شده بودند، اما پس از توافق آن‌ها برای توقف سازماندهی هرج و مرج آزاد شدند. او گفته است که ممکن است با تظاهرات نظم عمومی مختل شود. وی افزود: کارگران جاده ملی پنج را مسدود کرده بودند که ممکن است حتی با اختلالات کوتاه مدت دچار ترافیک شود. 

نوئم سوخئون (یکی از رهبران دستگیر شده اتحادیه کارگری کفاشان کامبوج) به رسانه‌ها می‌گوید که در دادگاه بدوی او به تحریک به ارتکاب جنایت متهم شده است. سوخئون می‌گوید: «فکر می‌کنم این نقض حقوق من است» و افزود که خودش این اعتراض را سازماندهی نکرده است. 

تعهدنامه‌ای که او روز سه‌شنبه در اداره پلیس امضا کرده است، می‌گوید او قول می‌دهد که کارگران را برای اعتراض یا تظاهراتی که باعث هرج‌ومرج در کارخانه می‌شود جمع نکند و هیچ عمل خلاف قانون در کارخانه انجام ندهد. 

به گفته گروه حقوق کارگری سنترال، دو رهبر دیگر اتحادیه‌ها «شان سوکلاب» و «پن سوفرن» هستند که هنوز در بازداشت هستند. 

فهرستی از ۳۵ درخواست از کارگران جزئیات شکایات انباشته مربوط به برنامه‌ها و روش‌های پرداخت، امکانات پزشکی در کارخانه، و در دسترس بودن فروشندگان مواد غذایی و کمک هزینه در مزایای حقوقی را نشان می‌دهد. کان ساوی، کارگر کارخانه گفت که هزاران کارگر کفاش روز سه‌شنبه اعتراض کرده‌اند، در حالی که کارگر دیگری به نام نو سیتوچ تخمین می‌زند که اکثر حدود ۸۰۰۰ کارگر اعتصابی کارخانه از حدود ساعت ۶ صبح تا ۹ صبح در بیرون تجمع کرده‌اند. 

یانگ سوفرن، رئیس فدراسیون اتحادیه‌های کارگری کامبوج، می‌گوید که شرکت Can Sports Shoe در مجموع بیش از ۱۰هزار کارگر دارد و برخی از نارضایتی‌ها به دو دهه قبل برمی‌گردد. سوفرن با رد ادعاهای دولت و پلیس کامبوج افزود: دو تن از رهبران اتحادیه عصر دوشنبه حتی قبل از برگزاری تظاهرات دستگیر شده بودند. 

وی با بیان اینکه اتحادیه کارخانه به کارفرما از تظاهرات مسالمت‌آمیز اطلاع داده است، گفت: «این ناشایست است زیرا مسئولان وظیفه دارند عدالت را برای مردم و کارگران اجرا کنند. این وسیله‌ای برای تهدید کارگرانی است که به طور مسالمت‌آمیز از حقوق قانونی خود همانطور که در قانون آمده است استفاده می‌کنند». 

طبق این گزارش، سال‌هاست که شرکت‌های تابعه برندهای اروپایی در جنوب شرق آسیا و به‌خصوص در کامبوج کارگران را در صنایع پوشاک در بدترین شرایط حقوقی نگهداشته‌اند و با حقوق و مزایای شغلی اندک، آن‌ها را استثمار می‌کنند.

خبرگزاری ایلنا

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید