استفاده از تکنولوژی CAD/CAM در طراحی و ساخت کفی و کفش طبی

0
858

شرکت لیموطب از جمله شرکت‌های باسابقه صنعت کفش است که در حوزه تولید کفش طبی به خصوص برای افرادی که با انواع اختلالات پا به آنها مراجعه می‌کنند، خدمات ارائه می‌دهند. جواد خاوری مدیر این شرکت تولیدی چند سالی است که اقدام به بکارگیری نیروهای متخصص و ارتباط با شرکت‌های دانش بنیان کرده است تا به این ترتیب بتواند جزو سرآمدان این حوزه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت وگوی ما با «جواد خاوری مدیر شرکت لیموطب، مهدی مهدی‌پور کارشناس ارشد مهندسی مکانیک و فریبا هنرمند متخصص ارتوپدی فنی این مجموعه» است.

شرکت لیموطب از جمله شرکت‌های باسابقه صنعت کفش است که در حوزه تولید کفش طبی، به خصوص برای افرادی که با انواع اختلالات پا روبرو هستند، خدمات ارائه می‌دهد. جواد خاوری مدیر این شرکت تولیدی مدتی است که اقدام به همکاری با نیروهای متخصص و شرکت‌های دانش بنیان مرتبط کرده تا به این ترتیب بتواند با تفکری نو در تحقیقات، طراحی و ساخت کفی و کفش‌های تولیدی خود، جزو سرآمدان این حوزه قرار گیرد.
آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت وگوی ما با «جواد خاوری مدیر شرکت لیموطب ، مهدی مهدی‌پور مدیر عامل شرکت دانش بنیان صدرافن گستر و کارشناس ارشد مهندسی مکانیک و فریبا هنرمندی مدیریت کلینیک صدرامد و کارشناس ارشد ارتوپدی فنی» است.

کلینیک صدرامد- لیمو طب
کفی طبی

جوادخاوری: همکاری با کلینیک صدرامد
ما در ابتدا قصد داشتیم که برای مجموعه‌مان یک کلینیک راه‌اندازی کنیم ولی چون مبحث کفش طبی مبحثی پزشکی، مهندسی و علمی است ترجیح دادیم که آن را کنار بگذاریم و در عوض با مهندس مهدی‌پور و خانم مهندس هنرمندی از مدیران کلینیک صدرامد در قالب یک تیم همکاری داشته باشیم. در حقیقت اصل همکاری ما بر این است که صنعت را با علم دانشگاهی تلفیق نماییم. جالب است بدانید این نحوه همکاری ما در کشور منحصر بفرد است و این مرکز اولین مرکزی است که به صورت همکاری بین سه گروه صنعت کفش، مهندسی و ارتوپدی فنی شکل گرفته است. در بهترین برندهای دنیا نیز عملا یک تیم مهندسی و پزشکی در R&D طراحی و تولید کفش کار می‌کنند. هدف ما طراحی و ساخت کفش‌هایی با اصول مهندسی در شکل، فرم و مواد مناسب و البته با لحاظ نمودن نکات ارتوپدی و پزشکی در آن می‌باشد.

کلینیک صدرامد- لیمو طب
کفش های طبی خاص

مهدی مهدی پور: ارائه خدمات در سطح آمریکا و اروپا
شرکت ما شرکتی دانش بنیان در طراحی و تولید دستگاه‌های CNC ، طراحی و تولید انواع اسکنرهای سه بعدی و ایجادکننده سیستم‌های پیشرفتهCAD/CAM در فرآیند تولید انواع محصولات می‌باشد. از جمله این محصولات کفی طبی و ورزشی است که با نگارش اولین نرم‌افزار ایرانی طراحی و ساخت کفی طبی بنام پادان این روش در سنوات اخیر میسر گردیده است. در این نرم افزار کارشناسان ارتوپدی فنی با استفاده از اطلاعات، نحوه توزیع فشار پا در حالت حرکت یا دینامیک و همچنین اطلاعات هندسی سه بعدی پا با توجه به معاینات بالینی صورت پذیرفته عیوب پا را شناسائی و کفی طبی مناسب را مخصوص هر فرد طراحی نموده و آماده ارسال برای ماشین‌کاری توسط دستگاه فرزCNC تولیدی این شرکت می‌نماید. البته مواد بکار گرفته شده برای ساخت کفی طبی با سختی‌های متنوع و از نظر خواص مکانیکی مخصوص می‌باشد و توسط شرکت ما طراحی و با مرغوب‌ترین مواد اولیه تولید می‌شود.
لازم به ذکر است که این روش پیشرفته که توضیح آن به اختصار داده شده، منطبق با آخرین متدهای بکار گرفته شده در اروپا و آمریکا است.
با عنایت به اینکه استعداد تولید کفش در ایران بسیار بالا است شکل‌گیری گروهی متشکل از رشته‌های تولید کفش، ارتوپدی فنی و مهندسی متناسب با تکنولوژی فوق‌الذکر می‌تواند علاوه بر بکارگیری بهتر کفی طبی در کفش مناسب، زمینه طراحی و تولید کفش مخصوص برای هر فرد را نیز با بکارگیری تکنولوژی CAD/CAM و استفاده از مواد مهندسی فراهم آورد.
نیافتن کفش مناسب، ما را به مجموعه لیموطب متصل کرد و نتیجه این همکاری تولید مجموعه‌ای از کفش‌های متنوع است که می‌تواند کفی طبی تولیدی‌مان را در در دل خود جای دهد. این در شرایطی است که در ایران بندرت می‌توان برندی را یافت که کفش‌های آن این فضای لازم و این تنوع را داشته باشد و آقای خاوری طی دو سال گذشته این تنوع محصولات را با حفظ زیبائی،که خلاء آن در اکثر کفش‌های طبی کاملا محسوس می‌باشد را برای ما ایجاد کرده‌اند.

کلینیک صدرامد- لیمو طب
کفش های طبی خاص

فریبا هنرمندی: طراحی کفی طبی custom-made و کفشcustom-made
لغت «طبی» که بصورت عامیانه برای بسیاری از انواع کفش یا کفی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیشتر به مفهوم راحتی است. طبی بودن به این معنی است که کفش یا کفی بتواند کار درمانی انجام داده و مشکل بیمار را برطرف کند. از آنجا که پا انواع مختلفی دارد و بیماری‌های پا نیز بسیار متنوع هستند، هیچگاه یک مدل کفش یا کفی ثابت جوابگوی تمامی مشکلات پا نیست.
برای داشتن یک کفش راحت ابتدا باید پای خود را بشناسیم. با یکبار مراجعه به متخصصین مرتبط مانند پزشکان ارتوپد، طب فیزیکی، پودیاتری، فیزیوتراپی، کار درمانی و ارتوپدی فنی می‌توانید نوع پای خود را شناسائی کرده و سپس برای دریافت کفی یا کفش مناسب از کمک و راهنمائی همکاران ارتوپدی فنی بهره‌مند شوید.
همانطور که پاهای مردم به لحاظ شکل، سایز و نوع متفاوت است، کفش‌ها نیز به لحاظ قالب، مواد مورد استفاده، ظاهر و سایز طولی و عرضی و ارتفاع رویه و پاشنه متفاوت هستند. به همین دلیل هر فرد حتی با پای سالم بسته به موقعیت مکانی، نوع فعالیتی که انجام می‌دهد و مدت زمان استفاده، می‌تواند کفش مناسب را انتخاب کند.
بطور کلی کفش‌ها به دو گروه عمومی و custom-made دسته‌بندی می‌شوند. کفش‌های عمومی شامل گروه‌های Walking (راه رفتن) Running- (دویدن)- Hiking (طبیعت گردی)- Mountaineering (کوهنوردی ) Elegance- (رسمی) Sandal-(صندل) دسته‌بندی می‌شوند.
افرادی که نیاز به کفی یا کفش جهت درمان مشکلاتی نظیر صافی کف پا با قوس بیش از حد هالوکس والگوس و یا درد در مناطق مختلف پا دارند، حتما باید مورد ارزیابی دقیق قرار گرفته کفی custom-made یا کفش custom-made دریافت کنند. منظور از custom-made چیست؟
Custom –made به معنای خصوصی سازی است در ساخت کفی و کفش به این معناست که کفی یا کفش کاملا مطابق با شکل پای فرد و نیازهای درمانی او ساخته می‌شود. در این روش ساخت داشتن شکل سه بعدی از پا برای تطابق کامل کفش و کفی، اسکن فشار برای تشخیص انحرافات بیومکانیکی پا، معاینات و اندازه‌گیری متخصصین ارتوپدی فنی برای تحلیل این اطلاعات و تصمیم‌گیری جهت چگونگی اجراء و دستیابی به محصول نهایی، بخشی از عملیات مورد نیاز برای داشتن یک کفی یا کفش کاملا سفارشی است. این فرآیند در کلینیک صدرامد و با همکاری کفش لیموطب کاملا امکان‌پذیر است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید