از حرف تا عمل، فاصله بسیار است

0
813
مهدی امینی- رئیس انجمن چرم آذربایجان شرقی

با خبر شدیم اتاق صنعت چرم و دانشگاه به همت فعالان صنعت چرم در شهرک صنعتی چرمشهر تبریز افتتاح شد. این رویداد مبارک باعث شد تا به چرمشهر رفته و با مهدی امینی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چرمشهر گفت و گویی انجام دهیم تا از اوضاع چرم در تبریز نیز با خبر شویم. مهدی امینی مدیرعامل شرکت شهرک صنعتی چرمشهر، رئیس انجمن چرم استان آذربایجان شرقی، مدیرعامل و نایب رئیس هیات امنای چرمشهر و همچنین عضو هیات رئیسه اولین خانه صنعت، معدن، تجارت ایران در استان آذربایجان شرقی است. گزارش زیر ما حصل گفت و گو مجله اخبار صنعت چرم و کفش با ایشان است.

مهدی امینی از امضای تفاهم نامه بین دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و چرمشهر خبر داد و گفت: ما تصمیم داریم تا صنعت چرم را تخصصی کنیم و در این راستا باید با دانشگاه همسو باشیم. چندین و چند سال این ارتباط تنها به منظور تامین بودجه انجام می‌گرفت اما طبق این تفاهم نامه، دانشگاه دارای یک اتاق در چرمشهر است و ما هم یک اتاق در دانشگاه داریم که از جوان‌های صنعت و متخصصین استان دعوت می‌شود تا به صورت فعال با یکدیگر تعامل داشته باشند. به طور مثال اگر ما بخواهیم موادی را تهیه کنیم و یا در مورد تصفیه‌خانه مشکلی داشته باشیم قطعا از نظرات دانشگاهیان بهره خواهیم برد. علاوه بر آن موقعیتی هم فراهم شده است تا دانشگاهیان به طور مستقیم بتوانند وارد صنعت چرمسازی شوند.
مدیرعامل شهرک صنعتی چرمشهر تبریز درباره قرارداد همکاری که سه سال پیش در نمایشگاه سیماک با ایتالیایی‌ها بسته شده بود گفت: متاسفانه این قراداد همکاری اجرایی نشد. قرار بود که ایتالیایی‌ها دستگاه‌های چرمسازی و تجهیزات آزمایشگاهی را به صورت رایگان در اختیارمان قرار دهند و دولت نیز بودجه‌ای را برای این امر تخصیص دهد تا بتوانیم از آن بهره‌برداری کنیم اما بعد از پیگیری‌های مستمری که داشتیم به هیچ نتیجه‌ای نرسیدیم. ایتالیایی منتظر ما هستند تا مکانی را برای نصب دستگاه‌ها معرفی کنیم.
مهدی امینی در ادامه گفت: در سفر استانی رئیس جمهور به تبریز قرار شد جهت تجیز ساختمان بودجه‌ای اختصاص داده شود. ما پیگیری‌های لازم را انجام دادیم تا این امر در هیات دولت مصوب شود که هنوز در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است. ما حدود 360 واحد چرمسازی در چرمشهر داریم و تا به حال یک ریال هم به عنوان تسهیلات به ما پرداخت نشده است. چرمشهر مشهد تنها با 35 واحد 17 میلیارد تسهیلات دریافت کرده است و این ضعف وزیر است ضعف وزارت صنعت، معدن تجارت است که نتوانستند برای شهرک خصوصی چرمشهر تبریز بودجه‌ای بگیرند.
رئیس انجمن چرم استان آذربایجان شرقی ادامه داد: شهرک صنعتی چرمشهر تبریز یک شهرک خصوصی است. ما با بودجه خودمان زمین گرفتیم و کارخانه‌ها را بنا کردیم و نگهداری می‌کنیم در حالی که چرمشهر مشهد کاملا به صورت دولتی بنا شده و زمین و ساختمان و تجهیزات توسط دولت فراهم شده است و حالا هم وام 17 میلیاردی به یک شهرک دولتی اختصاص پیدا می‌کند. متاسفانه همه در حد شعار صحبت می‌کنند وزیر صنعت و معدن یکی از دوستان بنده است و خودم در وزارتخانه یک اتاق دارم و پیگیر مسائل چرمسازان هستم. با شعار نمی‌شود کاری از پیش برد باید مرد عمل بود.
مهدی امینی در مورد کمبود پوست خام در صنعت چرمسازی می‌گوید: به دلیل گران بودن گوشت توان خرید مردم پایین آمده است لذا ذبح و کشتار زیادی نداریم. می‌خواستیم از کشورهای همسایه‌ای که خودشان اسامی آنها را اعلام کرده بودند پوست وارد کنیم که گفتند این واردات باید توسط شخص حقوقی انجام شود یعنی این که یک چرمساز باید به عنوان یک شرکت ثبت شود. 95 درصد از واحدهای صنعت چرم ایران اشخاص حقیقی هستند این در حالی است که در قانون صراحتا اعلام شده که شخص حقیقی یا حقوقی نه این که حتما شخص باید حقوقی باشد! حقوقی شدن واحدهای چرمسازی هم مشکلات خاص خودش را دارد به عنوان مثال شرکت شهریار چرم تبریز تولیدکننده انواع چرم در تبریز است و در اساس نامه نوع فعالیت قید شده است حالا اگر بخواهد به عنوان یک شخص حقوقی واردات پوست انجام دهد باید اصلاح اساسنامه انجام شود و در آن واردات پوست نیز قید گردد که همین اصلاح اساسنامه دو ماه زمان خواهد بود. ما به سختی توانستیم توسط یکی از واحدهای چرمسازی و با هزار مکافات پوست وارد کنیم ولی با یک گل بهار نمی‌شود.
وی افزود: البته اقدامات زیادی را برای اصلاح این امر انجام دادیم و بعد از نامه نگاری‌های فراوان پیشنهاد دادیم کسانی که دارای پروانه بهره‌برداری در شهرک‌های صنعتی هستند با تایید وزارت صنعت، معدن وتجارت بتوانند پوست مورد نیاز خود را وارد کنند که شامل کلیه واحدهای چرمسازی در تهران، تبریز و مشهد می‌شود. این امر در حال پیگیری است که امیدوارم به نتیجه مثبت برسد.
مدیرعامل شرکت شهرک صنعتی چرمشهر تبریز در رابطه با برنامه‌های آینده گفت: بازسازی ظاهر چرمشهر تبریز یکی از برنامه‌های در دست اقدام ما است. چند خیابان مجدد آسفالت شده و برای هر واحد چرمسازی تابلو در نظرگرفته‌ایم همراه با کد پستی و پلاک. ما خودمان باید آستین بالا بزنیم و آقای خودمان باشیم چرا که حرف‌های بقیه فقط در حد شعار باقی می‌ماند.
مهدی امینی در مورد اوضاع تصفیه خانه چرمشهر گفت: اوضاع تصفیه خانه به دو دلیل بسیار خوب است یکی به دلیل همکاری‌ها و کمک فراوان مدیر کل محترم محیط زیست جناب آقای قاسمی و همکارنشان که جا داره از آنها بسیار تشکر و قدردانی کنم و دلیل دوم این که در حال حاضر تنها 30 واحد چرمسازی در حال کار کردن هستند و تعداد واحدهای فعال محدود شده است.
عضو هیات رئیسه خانه صنعت، معدن تجارت ایران در استان آذربایجان شرقی در پایان گفت: خدا را شکر ما در صنعت چرم با ادارات استان مشکلی نداریم و دوستی و اتحادمان بیشتر است. در ضمن لازم به ذکر می دانم که نمایشگاه ما در چرمشهر است و دوستان برای بازدید از محصولات ما می‌توانند به چرمشهر تشریف بیاورند و در پایان هم از آقای شادی مهر تشکر می‌کنم چرا که حرف اهالی صنعت را به گوش فعالان می‌رساند. من به هر اداره‌ای که رفتم یک نسخه از مجله اخبار صنعت چرم و کفش را در آنجا دیدم که این باعث افتخار است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید