ارز ترجیحی سیاست اشتباهی بود که باید تاوان آن را بدهیم

0
434
ارز ترجیحی سیاست اشتباهی بود که باید تاوان آن را بدهیم/ لزوم پرهیز از شتاب‌زدگی در حذف ارز ترجیحی

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش – عضو اتاق بازرگانی تبریز و رئیس انجمن چرم آذربایجان‌شرقی، گفت: ارز ترجیحی سیاست اشتباهی بود که باید روزی تاوان اجرای آن را بدهیم و حذف آن گریزناپذیر است اما باید از اقدامات شتاب‌زده در این خصوص اجتناب شود.

مسعود بنابیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با اشاره به اثرات سوء ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار کرد: ارز ترجیحی سیاست غلطی بود که باید روزی تاوان اجرای آن را می‌دادیم چون نه تنها باری از دوش مردم و تولیدکنندگان برنداشت بلکه با چند نرخی شدن ارز و توزیع نادرست آن، فضای رانتی به وجود آمد که زمینه‌ساز بسیاری از فسادها نیز شد.

وی ادامه داد: البته هر چقدر چنین سیاستی مضر و آسیب‌رسان بوده باید توجه داشت که حذف ارز ترجیحی نیز باید با برنامه‌ریزی و تعقل لازم و درست صورت گیرد، چراکه ما هدفمندی یارانه‌ها را از دولت دهم تجربه کردیم و سپس در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با حرکت‌های پوپولیستی فاصله‌ای در اجرای این طرح ایجاد شد و نتیجه این بی‌تدبیری را در آبان ۹۸ دیدیم.

رئیس انجمن چرم آذربایجان‌شرقی، تأکید کرد: باید به این نکته مهم توجه شود که تبعات حذف ارز ترجیحی نباید به مردم و بخش تولید و صنعت تحمیل شود اما متأسفانه با شتاب‌زدگی که در این خصوص وجود دارد، اکنون این بار به یکباره بر دوش این دو بخش گذاشته شده در حالی که ظرفیت تحمل این فشار ایجاد نشده است.

وی با اشاره به حواشی اخیر در خصوص گرانی نان و ماکارونی و واکنش مردم نسبت به این افزایش قیمت‌های ناگهانی گفت: در بخش تولید نیز به یکباره هزینه واردات مواد اولیه ۶ برابر شده و در کنار مواردی چون افزایش ۶۰ درصدی حقوق کارگری، فشار چند برابری به صنعت و تولید تحمیل می‌کند.

بنابیان تصریح کرد: باید توجه داشت که چنین سیاست‌های شتاب‌زده‌ای علاوه‌بر تبعات اجتماعی آشکار احتمالی، پیامدهای اجتماعی پنهانی چون احساس سرخوردگی و یأس از دولت جدید در خصوص اصلاح و بهبود شرایط کشور و سلب اعتماد عمومی را به دنبال خواهد داشت و باید ملاحظات لازم در این زمینه لحاظ شود

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید