آیا لباس و کفش عاملی برای انتقال ویروس کرونا هستند؟

0
402
ویروس کرونا

تاکید می‌شود در دوره اپپیدمی بیماری کرونا خرید اقلام ضروری منزل مدیریت شود و از آنجا که لباس و کفش عاملی برای انتقال ویروس کرونا نیستند، نیازی یه شستشوی هر روزه لباس‌ها نیست.

دکتر مسعود مردانی – عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه ۸۰ درصد افراد مبتلا به ویروس کرونا، بدون مشاهده هیچ گونه علامت و یا با علائم خفیف بیماری را پشت سر می‌گذارند، تاکید کرد: بهتر است افراد در دوره اوج اپیدمی بیماری، از تردد غیر ضروری خودداری کرده و در منزل بمانند.

 

ماسک و دستکش‌های یکبار مصرف را در معابر رها نکنید

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه رها کردن ماسک و دستکش‌های یکبار مصرف در معابر باعث انتقال آلودگی می‌شود، تاکید کرد: گان، ماسک و دستکش‌هایی که در این مدت برای پیشگیری از بیماری استفاده می‌شوند معمولا یکبار مصرف هستند و نباید دوباره استفاده شوند، اما از رها کردن اینها در معابر عمومی و سطل‌های زباله بدون در جدا باید خودداری شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح داد: بهترین کار برای دور انداختن این دستکش‌ها و ماسک‌های استفاده شده انداختن در سطل زباله در دار و در صورت عدم دسترسی به سطل زباله در دار، انداختن آن در کیسه نایلونی و گره زدن است.

مردانی با تاکید بر ضرورت شست و شوی دست‌ها با آب و صابون بعد از دور انداختن ماسک و دستکش گفت: در مورد امحای وسایل عفونی در بیمارستان‌ها قواعد خاصی وجود دارد که در حال انجام است.

 

میزان ماندگاری ویروس کرونا روی لباس و پارچه

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی درباره میزان ماندگاری ویروس کرونا بر روی لباس و پارچه توضیح داد: طبق مطالعات چینی‌ها، ماندگاری ویروس روی لباس و پارچه طولانی نیست و بیشتر روی سطوح صاف مانند پیشخوان مغازه‌ها ماندگاری دارد.

 

آیا لباس منبع مهمی برای انتقال ویروس است؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: لباس منبع چندان مهمی برای انتقال آلودگی از یک فرد بیمار به فرد دیگر نیست.

مردانی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از افراد بعد از هربار بیرون رفتن از منزل اقدام به شست و شوی لباس‌ها می‌کنند، گفت: چنین اقدامی ضروری نیست اما بهترین کار برای فردی که از بیرون وارد منزل می‌شود، قرار دادن لباس‌ها در کمد جلوی ورودی آپارتمان است.

وی افزود: افراد بعد از اینکار و شست و شوی دست‌های خود با آب و صابون می‌توانند لباس منزل را به تن کنند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی همچنین تاکید کرد لباس کار کادر درمان حتما باید از لباس محل‌های دیگر مجزا باشد.

مردانی در مورد زمان مناسب شست و شوی لباس‌ها توضیح داد: افراد در صورت رعایت این نکات می‌توانند بدون شست و شوی روزانه مجدد لباس‌شان را به تن کنند و طبق روال عادی اقدام به شست و شوی آن کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه کفش نیز منبع چندان مهمی برای انتقال ویروس کرونا باشد، یادآور شد: اگر کفش آلودگی ظاهری نداشته باشد، قرار دادن آن در جاکفشی‌هایی که معمولا در ورودی آپارتمان‌ها قرار دارد، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید