آگاهی از نیاز بازار؛ رمز موفقیت طراحان

0
483
آگاهی از نیاز بازار؛ رمز موفقیت طراحان

طراحی کیف و کفش یکی از هنرهای بسیار زیبا و جذابی است که در سال‌های اخیر علاقمندان فراوانی را به سمت خود جذب کرده است. تا حدود دو دهه پیش کیف و کفش‌های موجود در بازار از تنوع چندانی در طراحی و دوخت برخوردار نبود و تنها محصولات خارجی با تنوع فراوانی که داشت، با سلیقه بازار همخوانی می‌کرد. اما خوشبختانه در طول سال‌‌های گذشته جوانان و نوجوانان خوش‌ذوق و علاقمند به طراحی و دوخت به صنعت کیف و کفش ورود پیدا کردند و تحول چشمگیری را در این حوزه رقم زدند. از سوی دیگر تغییر نگاه جامعه به استفاده از مدل‌‌های مختلف کیف و کفش تغییرات زیادی در طراحی و دوخت ایجاد کرد و استفاده از رنگ‌های متنوع و مختلف دست طراحان و دوزندگان را برای خلق آثار زیباتر باز گذاشت تا جایی که امروزه عرضه مدل‌های رنگارنگ و متنوع کیف و کفش در بازار هر سلیقه‌ای را پوشش می‌دهد و با نیاز هر قشری از جامعه تطابق دارد.
فائزه حجازی یکی از طراحان جوان و خوش‌ذوق کیف و کفش و حدود ۱۳ سال است که در این حوزه فعالیت می‌کند. او مدرک خود را در رشته طراحی لباس از جهاد دانشگاهی دریافت کرده اما به دلیل علاقه به حوزه چرم و کیف و کفش در حال حاضر در این زمینه مشغول به کار است.
وی در گفت‌وگو با اخبار صنعت چرم وکفش با اشاره به شیوه طراحی خود می‌گوید: معمولا برای طراحی کیف یا کفش سعی می‌کنم یک مفهوم را در ذهنم متصور شوم. سپس مفهوم اولیه را بر روی کاغذ پیاده می‌کنم و تغییراتی که بر روی آن اعمال می‌شود، طرح نهایی را ترسیم می‌کنم.
او می‌افزاید: در بسیاری از موارد طرحی که بر روی کاغذ کشیده می‌شود،‌ بسیار زیبا و چشم‌نواز است اما زمانی که بر روی چرم پیاده می‌شود، جذابیت خود را از دست می‌دهد و در واقع با آنچه در روی کاغذ ترسیم شده تفاوت پیدا می‌کند. به همین دلیل نمی‌توان گفت که تمامی طراح‌هایی که کشیده می‌شود، به مرحله اجرا می‌رسد.

شناخت سلیقه بازار مهم است
حجازی معتقد است که شناخت و آگاهی از سلیقه بازار و مخاطبان تاثیر بسزایی در کار طراحی و دوخت دارد. چرا که باعث می‌شود یک طراح وقت خود را صرف طراحی محصولاتی کند که پاسخگوی نیاز تمامی سلایق باشد.
وی در مورد الگوبرداری از طرح‌های خارجی نیز می‌گوید: گاهی از برندهای خارجی الهام می‌گیرم و با تغییراتی که بر روی آن اعمال می‌کنم، طرح جدیدی ارائه می‌دهم. در مواقعی نیز کاملا از یک طرح خارجی که مطابق فرهنگ و سلیقه جامعه باشد استفاده می‌کنم. اما غالبا تلاش می‌کنم طرحی را ترسیم کنم که از خلاقیت و ذهنم خودم سرچشمه بگیرد.
این طراح کیف و کفش ادامه می‌دهد: در حال حاضر طراحان بسیار توانمند و هنرمندی در کشور فعالیت می‌کنند، اما به واسطه تبلیغات وسیع، همچنان نگاه اکثریت افراد جامعه به برندهای خارجی است. حتی زمانی که افراد برای خرید مراجعه می‌کنند، کیف‌هایی را می‌پسندند که مشابه نمونه‌‌های خارجی باشد در حالی که بسیاری از طرح‌های ایرانی حتی جذاب‌تر، زیباتر و شیک‌تر از طرح‌های خارجی است.
وی عنصر رنگ را نیز از دیگر موارد مهم پیشرفت طراحان کیف و کفش طی سال‌های اخیر می‌داند و می‌گوید: تا سال‌های گذشته استفاده از یک کیف قرمز یا مثلا زرد رنگ باب نبود و عموما خانم‌ها کمتر از خرید کیف‌های رنگی استقبال می‌کردند،‌ اما خوشبختانه با گذشت زمان و استفاده از رنگ‌های متنوع و مختلف در طراحی و تولید کیف و کفش فرهنگ جامعه نیز تغییر پیدا کرد و اکنون استفاده از کیف‌ها و کفش‌های رنگی باب شده و همین امر موجب می‌شود تا دست طراحان در ارائه طرح‌های متنوع‌ باز‌تر باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید