آموزش طراحی و ساخت کفش در مدرسه فشن اینورس

0
946
مدرسه فشن اینورس

مدرسه فشن اینورس با هدف تغییر در اکوسیسم آموزش حرفه‌ای و با تمرکز بر تولید و ایجاد فرصت‌های شغلی تخصصی و به وجود آوردن یک جریان جدید آغاز به کار کرده است. این مجموعه تنها در حوزه آموزش فعالیت ندارد و آموزش تنها بخش کوچکی از فعالیت‌های آن را تشکیل می‌دهد. فضای این مجموعه به بخش‌های آموزش، تولید و گالری جهت فروش آثار اختصاص یافته است. ایجاد مجموعه برندهایی در زمینه طراحی و تولید پوشاک، زیورآلات، اکسسوری و کفش و ارائه محصولات با بالاترین کیفت ممکن به بازار، از اصلی‌ترین اهداف تاسیس مدرسه فشن اینورس است. برای دستیابی به همین اهداف اولین دوره آموزش طراحی و ساخت کفش در مدرسه فشن اینورس برگزار شد. مدرس این دوره طراحی در مدرسه فشن اینورس محمد حسن خالصی است. وی کارشناس طراحی صنعتی و تولیدکننده کفش است. به همین مناسب در یکی از کلاس‌های این دوره حاضر شدیم و گپ و گفتی با وی و کارآموزهای کلاس داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

مدرسه فشن اینورس

محمد حسن خالصی درباره دوره طراحی و ساخت کفش، عنوان کرد: امروز جلسه چهارم کارگاه را برگزار کرده‌ایم. در دو جلسه نخست بحث آشنایی با صنعت کفش، دسته‌بندی‌ها، پاشنه‌ها و قالب‌بندی‌های کفش مطرح شد اما در جلسه‌های بعد قرار است به آنالیز و تجزیه و تحلیل بازار کفش بپردازیم و آن را مورد بررسی قرار دهیم. به عبارت دیگر، در ابتدا برای طراحی مدل کفش‌‌های هر سال را بررسی کرده و شاخص‌های هر سال و داده‌های آن را جمع‌آوری و براساس آنها جدول‌هایی را تهیه می‌کنیم. این جداول به دانشجویان کمک می‌کند تا با طرح‌های کفش در سال‌های گذشته آشنا شوند و روند تغییر طراحی در صنعت را مطالعه کنند. به این ترتیب اگر می‌خواهند دست به کار طراحی بزنند با توجه به این جدول‌ها و شاخص‌ها بتوانند کار طراحی را به بهترین نحو انجام دهند.
برای بررسی مدل کفش‌ها هم حدود ۶ تا ۷ شاخص ارائه کرده‌ایم، اینکه بیشترین مدل کفش‌ها در هر سال براساس چه شاخص‌ها یا بیشتر از چه موادی بوده است. به‌عنوان نمونه، در سال ۲۰۱۱ میلادی پارچه بیشترین ماده‌ای بوده که در کفش‌های زنانه مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این اطلاعات را به‌ وسیله فایل‌های کمک آموزشی جمع‌آوری می‌کنیم. پس از این دو جلسه، بحث طراحی کفش را آغاز می‌کنیم و از جلسه هفتم به بعد، سراغ الگو‌ها و قالب‌های کفش‌ می‌رویم.
سیدعرفان امیران یکی از کارآموزهای این دوره درباره انگیزه‌اش برای گذراندن این کارگاه آموزشی گفت: من تا پیش از این در زمینه کیف چرمی فعالیت می‌کردم و علاقه‌مند هستم وارد فعالیت در حوزه کفش شوم. وقتی از فعالیت این آموزشگاه و برگزاری این دوره مطلع شدم، مشتاقانه در آن ثبت‌نام کردم. پس از این کلاس نیز قصد دارم به‌دنبال تولید و طراحی کفش بروم.
یکی دیگر از کارآموزان در پاسخ به این پرسش که آیا تا پیش از این در زمینه کفش کاری انجام داده‌اید یا خیر، گفت: رشته من مرتبط با کفش نبوده است، اما طراحی کفش را دوست دارم. برای آشنایی بیشتر در زمینه طراحی کفش در این دوره ثبت‌نام کرده‌ام و امیدوارم بعدها بتوانم وارد این کار شوم.
حامد هاشمی کارآموز دیگر این دوره عنوان کرد: تا پیش از این در زمینه کفش فعالیتی نداشته‌ام و در رشته گرافیک درس خوانده‌ام. وی در پاسخ به این پرسش که با چه انگیزه‌ای در این کارگاه شرکت کرده‌اید، گفت:‌ من علاقه‌مند به این حرفه هستم و به امید اینکه بتوانم وارد بازار کار شوم در این دوره ثبت‌نام کرده‌ام.
علی شیخ‌الاسلامی یکی دیگر از شرکت‌کنندگان این دوره نیز گفت: تا اکنون در زمینه کفش فعالیتی نداشته‌ام، اما با علاقه به حوزه کفش و چرم وارد شده‌ام. علاقه‌مندم در این حوزه برای خودم کار کنم. از برگزاری این دوره آموزشی نیز راضی هستم. معصومه سیادتی درباره انگیزه‌اش از گذراندن این دوره آموزشی این‌گونه گفت: من در کار کفش نبوده‌ام، اما قصد دارم به این حوزه وارد شوم. در دنیا کفش‌های بسیار زیبایی می‌بینید، هرچند در ایران چندان کفش‌ها زیبا به نظر نمی‌رسند. سال‌ها به‌دنبال یادگیری طراحی کفش بودم اما جایی برای آموزش پیدا نکرده بودم. بسیار عالی است که این مجموعه این آموزش‌ها را ارائه می‌دهد. قصد دارم پس از آموزش در زمینه طراحی کفش، بتوانم این صنعت را متحول کنم.
خالصی مدرس این دوره در پایان عنوان کرد: از جلسه هفتم به بعد، طراحی را روی قالب می‌بریم و در نهایت سایزبندی را به کارآموزان آموزش می‌دهیم. وی افزود: در طول این جلسه‌ها استادکارهای حرفه‌ای را به کلاس خواهم آورد تا کارآموزان به‌طور عملی و بیشتر با روند کار آشنا شوند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید