آموزش حرفه‌ای در صنعت چرم و کفش اروپا

0
415
آموزش حرفه‌ای در صنعت چرم و کفش اروپا

کنفدراسیون کفش اروپا (CEC) در یک میزگرد با فعالان بزرگ صنعت کفش، چرم و پوشاک چشم‌انداز و چالش‌های پیش‌روی این صنایع را بررسی کرد.در این میزگرد آموزش حرفه‌ای در صنعت چرم و کفش اروپا مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش، در این میزگرد راه‌های بهبود صنعت چرم و کفش و پوشاک در شرایط همه‌گیری کرونا مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

صنعت کفش، صنایع نساجی، پوشاک و چرم در اتحادیه اروپا جزء صنایع پیشرو و قدرتمند محسوب می‌شود که شهرت جهانی آن به واسطه توانایی صنتعگران در سنت و نوآوری در تولید محصولات است؛ محصولاتی که علاوه بر حفظ کیفیت، ارزش افزوده بالایی در صنعت ایجاد می‌کند. اما با این وجود اعضای کنفدراسیون کفش اروپا معتقدند که در حال حاضر این صنایع با چالش مهمی به نام «مهارت» مواجه است.

بر اساس آمارهایی که کنفدراسیون کفش اروپا ارائه داده، نیروی کار در حال پیر شدن است و در صورت ادامه این روند در آینده‌ای نزدیک شرکت‌ها، دانش‌گران بهای خود را از دست می‌دهند. از طرف دیگر قشر جوان به دلایل متعددی از جمله ساعات کار طولانی، اختلاف با کارفرما و غیره، تمایلی به فعالیت در این بخش‌ها را ندارند. این در حالی است که در دنیای امروز، فناوری‌های نوین و تکنولوژی‌های برتر در صنت کفش، چرم، پوشاک و نساجی با سرعت زیادی در حال رشد است و موجب شده تا روند تولید این صنایع تغییر کند.

در این میان صنایع مذکور برای ادامه حیات و پایداری در میدان رقابت نیازمند آن هستند که مهارت‌های کارکنان و کارگران خود را به صورت مستمر به‌روزرسانی کنند.

شرکت TCLF (رصد‌خانه فرهنگی) که یک سازمان غیرانتفاعی در اروپاست و در زمینه مهارت‌های مختلف فعالیت می‌کند نتایج یک نظرسنجی در مورد اهمیت مهارت در صنایع را منتشر کرده است. بر اساس نتایج به دست آمده حدود 85 درصد از پاسخ‌دهندگان بر این باور بوده‌اند که داشتن مهارت در 5 سال آینده یکی از ملزومات صنایع محسوب می‌شود و ضرورتی انکارناپذیر خواهد بود.

در این راستا کمیسیون اروپا برای تحقق این هدف در سپتامبر 2020 «پیمان مهارت‌» را در دستور کار خود قرار داد. بر اساس این پیمان، همه شرکا باید برای سرمایه‌گذاری در بخش مهارت‌‌ بسیج شوند. هدف از اجرای این پیمان، رشد اقتصادی و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از شیوع کرونا به اقتصاد عنوان شد.

در این پیمان چهار اصل اساسی مد نظر قرار گرفته است؛ (1) ترویج فرهنگ یادگیری مادام العمر برای همه (2) ایجاد مشارکت قوی (3) نظارت بر عرضه / تقاضای مهارت و پیش‌بینی نیازهای مهارت (4) کار در برابر تبعیض و برابری جنسیتی و فرصت‌های برابر.

بر این اساس، اصول چهارگانه باید از طریق استراتژی‌ها و مهارت‌های بالقوه و با تلاش مشترک سازمان‌های دولتی و خصوصی اجرا شود و بیش از هر چیز توسط شرکای اجتماعی هدایت شود.

مسیرهای عملیاتی تحت پیمان مهارت

لوئیز اونوفر، رئیس CEC برای تحقق اصول چهارگانه سه مسیر را پیشنهاد کرده است که بر اساس آن اهداف مذکور در بهترین زمان ممکن محقق شود. تقویت همکاری بین دنیای کار و آموزش برای پر کردن شکاف بین عرضه و تقاضای مهارت‌ها،  حمایت دولت‌های منطقه‌ای و ملی اروپا از شرکت‌ها برای تجدید نیرو و مدرنیزه کردن سیستم‌های آموزش حرفه‌ای و تلاش برای افزایش جذابیت صنایع با نشان دادن مسیرهای شغلی و فرصت‌هایی که به جوانان و دیگر علاقه‌مندان به تغییر شغل ارائه می‌شود، سه مسیر پیشنهادی رئیس کنفدراسیون کفش اروپا بوده است. وی اظهار امیدواری کرده است که با به‌روزرسانی مداوم نیروی کار در صنایع مختلف،‌ رشد اقتصادی و ایجاد ارزش افزوده بالاتر، در شرایط همه‌گیری کرونا محقق می‌شود.

منبع: worldfootwear

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید