آذربایجان شرقی قطب تولید کفش دست دوز در کشور

0
1568
تولیدی کفش

کفش تبریز از دیرباز زبانزد خاص و عام بوده و همه ساله افراد زیادی از نقاط مختلف کشور و حتی دنیا وقتی به تبریز می‌آیند سراغ کفش تبریز را می‌گیرند.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از باشگاه خبرنگاران، به گذشته تاریخ کفش که می‌نگریم بنا بر شواهد تاریخی بیشتر هزاره اول زندگی بشر به شکل پا برهنه سپری شده است. در طول این بازه زمانی کسی نمی‌داند که اولین ایده ساخت محافظ برای پا به ذهن چه کسی خطور کرد. براساس احتمالات اولین نوع کفش از برگ درختان و یا پوست جانوران بوده به گونه‌ای که آنرا به دور پا می‌پیچیدن. پس از گذشت سال‌ها از اختراع کفش با برگ درختان و پوست جانوران نوبت به ظهور صندل رسید که از مخترع آن نامی ثبت نشده و ناشناخته است.

کفش تبریز از دیر باز شهره عام و خاص بوده و از شهر‌های مختلف کشور و کشور‌های همجوار به سبب مرغوبیت، جنس خوب و کیفیت بالا مشتریان و مراجعه کنندگان زیادی داشته است. هر کس به تبریز سفر کرده است سعی کرده تا با تهیه کفش از این کلانشهر سوغات ارزشمندی را با خود به همراه ببرد.

پس از گذشت چندین سال دگر نوبت به ظهور چکمه رسید، بنا بر گزارشات تاریخی بیشتر نزد شکارچیان، اشراف زادگان و سربازان که رهسپار جنگ بودند رونق داشت. ابتدایی‌ترین نوع چکمه نه دارای تخته بوده و نه دارای پاشنه و با سرد شدن هوا داخل آن نیز سرد می‌گشت. بنا بر گزارشات هنگامی که باران یا برف می‌بارید مردمان آن زمان زیر چکمه هایشان تخته می‌بستند و در مدت زمان نه چندان طولانی تخته و چکمه با هم یکی شدند و نمونه اولیه پاپوش امروزی بوجود آمد.

صنعت چرم و پوست به گواه تاریخ سابقه‌ای پیش از ورود آریایی‌ها به ایران داشته و هم اکنون تبریز به عنوان نخستین شهر کشور در پرداخت صنعتی به این مقوله صاحب آوازه‌ای جهانی در زمینه تولید چرم و کفش بوده است.

آغاز فعالیت صنعت کفش در تبریز و استان آذربایجان شرقی به سال ۱۳۰۸ بازمی گردد. در دوران قاجار بازار‌های شهر تبریز بعنوان بزرگترین بازار‌های جهان خودنمایی می‌کرد. صنعت کفش بواسطه وجود کارگاه‌های سنتی تولید چرم در تبریز پا گرفت به گونه‌ای که در اواخر دوره قاجار نخستین کارخانه‌های چرم در تبریز و به پشتوانه‌ی آن بزرگترین کارخانه چرم ایران در سال ۱۳۱۰ هجری در تبریز تاسیس و شروع به کار کرد در دهه‌های اخیر صنعت کفش در تبریز همگام با تحولات در جوامع صنعتی و سوق دادن به سوی ماشینی شدن و استفاده از مواد مصنوعی بعنوان یک ضرورت وارد میدان استفاده از فناوری جدید برای تولید کفش شده است حدود ۴۰ درصد کفش ایران در تبریز تولید می‌شود.

تولید و فرآوری چرم

کفش و چرم تبریز از پیشینیه‌ای غنی و آوازه‌ای بلند برخوردار است، در حال حاضر تولید کنندگان بنامی در شهر تبریز اقدام به تولید کفش‌های تمام چرم می‌کنند که نام و آوازه‌ای جهانی برای خود و تبریز به ارمغان آورده‌اند. به جرأت می‌توان مدعی شد که چرم و کفش تبریز، برندی آشنا برای بسیاری از ایرانیان است، نقطه قوت کفش تبریز توجه به کیفیت ممتاز آن است، چرا که پیشکسوتان این عرصه معتقدند کیفیت حرف اول را در تولید محصولات‌مان دارد. شهر تبریز به دلیل قدمت صنعت پوست و چرم بویژه در یکصد سال اخیر، مهد این صنعت در کشور به شمار می‌آید.

حدود۵۰ سال است که کفشدوزی کم کم از حالت سنتی خارج و به ماشینی شدن قدم گذاشته است، ولی هنوز افراد زیادی در ایران و خارج از کشور هستندکه علاقمند به خرید و استفاده از کفش‌های دست دوز هنرمندان تبریزی هستند.

با گذشت سال‌ها و مدرن شدن صنعت کفش همینطور که در بازار بزرگ تبریز قدم می‌زنید در گوشه و کنار بازار صدای چکش و هنرنمایی صنعتگران کفش دست دوز به گوش می‌رسد.

کفش تبریز در دنیا زبان زد هست

حبیب دادفر تولیدکننده کفش می‌گوید: از ۱۸ سالگی در کار کفش هستم. کفش تبریز در دنیا زبان زد است و ما سعی می‌کنیم کفش‌های خوبی را تولید کنیم.

او افزود: قبلا کفش تبریز با کفش‌های ایتالیایی رقابت داشت، ولی الان عقب مانده است.

موزه کفش تبریز 1

فعالیت ۳۵۰۰ واحد تولیدی  کفش

علیرضا جباریان فام رئیس اتحادیه کفاشان تبریز می‌گوید: در صنعت کفش تبریز ۳۵۰۰ واحد تولیدی فعالیت دارند.

او افزود:از این تعداد ۲۲۸۰ واحد در بخش تولید و ۱۲۲۰ واحد در بخش خدمات و فروش فعالیت می‌کنند.

جباریان گفت:سالانه در تبریز حدود ۹۰ میلیون جفت کفش تولید می شود که ۶۰ درصد تولید کفش کشور به حساب می‌آید.

علیرضا جباریان فام

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز گفت:۹۰ درصد تولید کفش دست دوز کشور و حدود ۶۵ درصد واحد‌های تولید کفش ایمنی در تبریز انجام می‌شود و حدود ۱۱۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در کفش تبریز فعالیت دارند.

تولیدکفش‌های نرم و طبی باکیفیت بالا

اکبری کارگر یکی از واحد‌های تولیدی گفت:در این واحد کفش‌های نرم و طبی تولید می‌کنیم و کفش‌های ما از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

صنف کیف و کفش در کاشان

ضرورت حمایت از واحد‌های تولیدی کفش و رفع مشکلات آن‌ها 

حسنی کارگر دیگر واحد تولیدی نیز می‌گوید:از مسئولان خواهشمندیم با حمایت از واحد‌های تولیدی کفش و رفع مشکلات آن‌ها زمینه اشتغالزایی جوانان را فراهم کنند.

در مصاحبه‌هایی که با تولیدکنندگان داشتیم متوجه شدیم که مشکلاتی که گریبانگیر تولیدکنندگان کفش است عبارت است از عدم ثبات قیمت ها، قیمت مواد اولیه قابل پیش بینی نیست، مشکل ترخیص مواد اولیه از گمرکات، کمبود مواد پلی اورتان و… است و به همین دلیل سراغ مسئولان سازمان صمت استان رفتیم.

صادرات  ۱۰۵ میلیون دلار کفش تبریز در سال

خانم ساقی سرپرست اداره صنایع غیر فلزی سازمان صمت استان آذربایجانشرقی گفت:حدود ۱۰۵ میلیون دلار صادرات کفش تبریز در سال است که در سال گذشته به کشور‌های حوزه خلیج فارس، آذربایجان، ترکمنستان، عراق و افغانستان انجام شده است.

او افزود:واحد‌های تولیدی می توانند از طریق سایت بهین یاب برای تسهیلات در گردش طرح تام، تسهیلات کمک‌های فنی و اعتباری و تسهیلات بازسازی و نوسازی استفاده کنند.

او گفت:مشکل پلی اورتان با تولید آن در کشور و آذربایجان شرقی مرتفع شده است و واحد‌ها از این لحاظ دغدغه‌ای نداشته باشند.

تولیدکنندگان این صنعت از مسئولان توقع توجه بیشتر را برای افزایش تولید و صادرات بدون مشکل دارند.

گزارش از ناهیدخدادادی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید